Najczęściej zadawane pytania


Dlaczego AirHelp prosi mnie o pieniądze, gdy chcę uzyskać odszkodowanie?

Ani AirHelp, ani nasi oficjalni partnerzy nigdy nie proszą o pieniądze podczas uzyskiwania odszkodowania od linii lotniczej.

Niestety, osoby dopuszczające się oszustw phishingowych wybierają sobie za cel ataku klientów AirHelp, prosząc o pieniądze za obsługę wniosku.

Bezpieczeństwo klientów jest dla nas niezwykle ważne. Jeśli więc skontaktuje się z Tobą osoba podająca się za przedstawiciela AirHelp, a zwłaszcza, jeśli prosi o pieniądze i/lub dane osobowe, skontaktuj się z naszym zespołem obsługi klientów, aby uzyskać pomoc. Nasze oficjalne kanały komunikacji można znaleźć na naszej stronie kontaktowej.


Czy możliwość ubiegania się o odszkodowanie za zakłócenie lotu jest ograniczona czasowo?

Termin, do którego można złożyć wniosek, zależy od kraju, w którym jest on składany. Poniżej znajdziesz krótkie zestawienie terminów:

Unia Europejska

Zasadniczo w Unii Europejskiej czas na złożenie wniosku wynosi zwykle do 3 lat od wystąpienia zakłócenia lotu, jednak może być on inny w niektórych krajach. Na przykład:

  • Polska: 1 rok

  • Słowacja: 2 lata

  • Łotwa: 10 lat

Oto pełna lista terminów przedawnienia w krajach UE.

Inne państwa

  • Brazylia: 5 lat w przypadku lotów krajowych, 2 lata w przypadku lotów międzynarodowych

  • Arabia Saudyjska: 60 dni

  • Turcja: 2 lata

Wniosek o odszkodowanie warto jednak złożyć jak najszybciej, tak aby zapewnić sobie największą szansę na jego pomyślne rozpatrzenie.


Mój lot był opóźniony – czy mam prawo do odszkodowania?

To, czy masz prawo do odszkodowania, zależy od przepisów obowiązujących w regionie, w którym podróżujesz. AirHelp obsługuje wnioski podlegające różnym przepisom chroniącym prawa pasażerów z całego świata, takim jak między innymi WE 261 w Europie, ANAC 400 w Brazylii, PRPR w Arabii Saudyjskiej.

Ponieważ każde przepisy wyznaczają własne kryteria dotyczące tego, w jakich przypadkach przysługuje odszkodowanie, to, czy możesz je uzyskać, najłatwiej sprawdzić za pomocą weryfikatora lotów AirHelp.

Zazwyczaj możesz mieć prawo do odszkodowania, jeśli:

  • Twój lot był mocno opóźniony – o kilka godzin,

  • zakłócenie lotu nastąpiło z winy linii lotniczej,

  • masz potwierdzoną rezerwację lotu,

  • zgłaszasz wniosek w terminie obowiązującym w danym kraju.


Czy w przypadku podjęcia działań prawnych pobierane są dodatkowe opłaty?

AirHelp pracuje w oparciu o zasadę „nie wygrywasz, nie płacisz”. Jeśli nie uda się nam wygrać sprawy w sądzie, nie pobierzemy od Ciebie żadnych opłat za nasze usługi – masz nasze słowo.


Dlaczego uzyskanie odszkodowania zajmuje tyle czasu?

Dokładamy wszelkich starań, aby proces obsługi wniosku o odszkodowanie był jak najkrótszy, jednak w niektórych przypadkach może to trochę potrwać. Jest kilka czynników, które mogą opóźnić przetworzenie wniosku. Są to między innymi: czas oczekiwania na odpowiedź ze strony linii lotniczej, duża liczba rozpatrywanych wniosków, konieczność skontaktowania się z urzędami lotnictwa cywilnego czy działania prawne w sytuacjach, które wymagają ich podjęcia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby przyspieszyć procedury, powyższe sytuacje pozostają jednak zwykle poza naszym wpływem. Prosimy Cię zatem o cierpliwość – możesz mieć pewność, że pracujemy nad uzyskaniem dla Ciebie odszkodowania.


Jaka kwota mi przysługuje?

To, jaka kwota Ci przysługuje, zależy od przepisów kraju lub krajów, na terenie których odbył się lot.

W Europie można otrzymać do 600 € – w zależności od długości trasy i wielkości opóźnienia. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

W Brazylii kwota odszkodowania określana jest indywidualnie, można jednak uzyskać do 1300 $ rekompensaty za tzw. szkody moralne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.