Jak korzystać z praw pasażerów lotniczych

Uzyskaj odszkodowanie za zakłócenia lotu
Nawet do 600 € na osobę
Za opóźnione i odwołane loty oraz w wielu innych przypadkach
Sprawdź swój lot – to zajmie tylko 2 minuty
Przepisy dotyczące pasażerów linii lotniczych i ich prawa różnią się w zależności od kraju, więc zacznij od wybrania miejsca, z którego rozpoczynał się Twój lot.
Nie masz pewności? Ustalimy, które prawo będzie najkorzystniejsze dla Twojej sprawy.
Loty rozpoczynające się lub kończące na terenie Unii Europejskiej oraz loty na terytorium Unii Europejskiej
Loty rozpoczynające się lub kończące w Wielkiej Brytanii oraz loty na terytorium Wielkiej Brytanii
Loty rozpoczynające się lub kończące w Stanach Zjednoczonych oraz loty na terytorium Stanów Zjednoczonych
Loty rozpoczynające się lub kończące w Turcji oraz loty na terytorium Turcji
Loty rozpoczynające się lub kończące w Brazylii oraz loty na terytorium Brazylii
Loty rozpoczynające się lub kończące w Arabii Saudyjskiej oraz loty na terytorium Arabii Saudyjskiej
Odpowiedzialność na mocy konwencji montrealskiej
Czym są prawa pasażerów lotniczych?
Prawa pasażerów różnią się w zależności od kraju, ale zasadniczo są to po prostu przepisy chroniące osoby podróżujące samolotami.
Zapewniają ci odpowiednią opiekę i odszkodowanie w przypadku opóźnień lub odwołania lotu, a także w przypadku zagubienia lub uszkodzenia bagażu.
Jako pasażer linii lotniczych masz swoje prawa — niezależnie od tego, gdzie mieszkasz.
Niestety, nasze badania pokazują, że aż 79% wszystkich pasażerów linii lotniczych nie zna swoich praw, co oznacza, że wielu podróżnych nie otrzymuje należnego odszkodowania lub godzi się na niższą kwotę.
Najważniejsze wnioski
Twoje prawa w skrócie
Zgodnie z wieloma przepisami, możesz ubiegać się o odszkodowanie za odwołany loty, lot opóźniony o więcej niż 3 godziny oraz odmowę przyjęcia na pokład, za które nie ponosisz odpowiedzialności.
Jeśli lot został odwołany lub jest przepełniony, linia lotnicza musi zaoferować Ci alternatywny lot lub pełny zwrot środków.
Zgodnie z większością przepisów dotyczących pasażerów linii lotniczych, linia lotnicza powinna zapewnić posiłki i napoje w przypadku opóźnienia trwającego dłużej niż kilka godzin.
Wiele przepisów stanowi, że linie lotnicze muszą pokryć koszty zakwaterowania w przypadku opóźnienia wiążącego się z przełożeniem lotu na kolejny dzień
Jeśli masz problemy z uszkodzonym, opóźnionym lub zagubionym bagażem, również możesz ubiegać się o odszkodowanie.
Przepisy dotyczące odszkodowań dla pasażerów linii lotniczych
Silne prawa pasażerów linii lotniczych oznaczają, że podróżujący mogą ubiegać się o odszkodowanie za niedogodności i stres związane z opóźnieniami, odwołaniami i przepełnieniem lotów.
Odszkodowania za zakłócenia lotów służą wielu celom.
Z punktu widzenia pasażerów jest to sposób zrekompensowania niedogodności związanych z zakłóceniami lotów.
Jednak odszkodowania zobowiązują również linie lotnicze do ponoszenia odpowiedzialności i motywują je do unikania niepotrzebnych zakłóceń.
Inne prawa pasażerów: opieka, zwroty kosztów i inne
Nawet jeśli nie przysługuje Ci odszkodowanie, ważne jest, aby znać swoje prawa. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego możesz się spodziewać, jeśli lot nie przebiegnie zgodnie z planem.
Ze względu na przepisy dotyczące praw pasażerów lotniczych, w przypadku opóźnienia wiążącego się z przeniesieniem lotu na kolejny dzień możesz otrzymać zakwaterowanie w hotelu, bezpłatny posiłek i napoje oraz możliwość wyboru między lotem zastępczym a zwrotem środków.
To, do czego dokładnie masz prawo, zależy od przepisów obowiązujących w przypadku Twojego lotu. Poniżej znajdziesz jednak przewodnik po najważniejszych prawach pasażerów.
Które kraje posiadają przepisy gwarantujące prawa pasażerów lotniczych?
Niestety nie wszystkie kraje posiadają przepisy dotyczące praw pasażerów linii lotniczych. Oto najistotniejsze informacje, które warto znać.

Prawa pasażerów linii lotniczych i przepisy, które warto znać
Istnieje kilka regionalnych lub międzynarodowych przepisów, które stanowią potężne narzędzie dla pasażerów linii lotniczych. Obejmują one między innymi przepisy UE WE 261, różne przepisy prawa amerykańskiego, brazylijską ustawę ANAC 400 oraz konwencję montrealską.
Niektóre przepisy mają szerszy zakres lub okazują się bardziej korzystne niż inne. Należy jednak pamiętać, że okoliczności zakłóceń lotu mogą się znacznie różnić, dlatego warto wiedzieć, na jakie atuty możecie liczyć podczas podróży.
Rola AirHelp w zakresie wspierania praw pasażerów linii lotniczych
Misją AirHelp jest wspieranie pasażerów linii lotniczych.
Od 2013 roku jesteśmy zaangażowani w obsługę społeczności podróżniczej i pasażerów linii lotniczych, dostarczając istotne i aktualne informacje dotyczące praw podróżnych.
Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym pasażerem, czy doświadczonym podróżnikiem, przybliżymy Ci przepisy, które są po Twojej stronie.
Aby wesprzeć Cię w zrozumieniu Twoich praw, publikujemy łatwy do zrozumienia przewodnik dotyczący praw pasażerów lotniczych, który możesz pobrać i wykorzystać w dowolnym miejscu i czasie.
Więcej informacji znajdziesz na tych stronach, a nasi eksperci ds. praw pasażerów linii lotniczych często udzielają komentarzy i porad na naszym blogu lub w mediach.
Ułatwiliśmy uzyskiwanie odszkodowania
Pomagamy pasażerom uzyskać należne odszkodowanie za opóźnione loty, odwołane loty, odmowę przyjęcia na pokład, problemy z bagażem i utracone połączenia.
Do tej pory wywalczyliśmy odszkodowania dla 3 mln pasażerów linii lotniczych. Korzystanie z AirHelp jest zawsze bez ryzyka, ponieważ pobieramy opłatę tylko wtedy, gdy wygramy dla Ciebie pieniądze.
Nie chcesz skorzystać z naszej pełnej usługi uzyskiwania odszkodowania? Nadal możesz skorzystać z naszych bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci samodzielnie dochodzić roszczeń. Jeśli na przykład przytrafiło Ci się opóźnienie lotu, skorzystaj z naszego bezpłatnego kalkulatora odszkodowań za opóźnienie lotu, aby sprawdzić, ile linia lotnicza jest Ci winna za niedogodności.
Od momentu powstania w 2013 roku firma AirHelp zasadniczo zmieniła branżę prawniczą, pociągając linie lotnicze do odpowiedzialności i oferując konsumentom usługę „Justice-as-a-Service” (sprawiedliwość jako usługa).
Osiągnięcia prawne
Od 2013 roku zespół prawników AirHelp skutecznie walczy z liniami lotniczymi i reprezentuje interesy pasażerów.
Dzięki wygranym sprawom prawo stało się bardziej przejrzyste. Na przykład pasażerowie otrzymują odszkodowania za strajki personelu linii lotniczych dzięki sprawie, którą wnieśliśmy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Oto kilka z wielu sposobów, w jakie broniliśmy praw pasażerów:
Często zadawane pytania dotyczące praw pasażerów linii lotniczych
Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie, jeśli linia lotnicza obsługująca mój lot zbankrutowała?
Jeśli linia lotnicza, która obsługiwała Twój lot, zbankrutowała lub w inny sposób przestała istnieć, prawdopodobnie nie otrzymasz odszkodowania, nawet jeśli złożysz wniosek. Pasażerowie zazwyczaj znajdują się na końcu długiej listy wierzycieli, którym linie lotnicze muszą spłacić swoje zobowiązania po upadłości. Jeśli jednak lot był obsługiwany przez inną linię lotniczą, możesz ubiegać się o odszkodowanie u niej.
Linia lotnicza proponuje zmianę terminu lotu. Co to oznacza?
Linie lotnicze zaoferują zmianę terminu lotu w przypadku opóźnienia lub zakłócenia lotu, na przykład z powodu zmiany ograniczeń w podróżowaniu. Zazwyczaj proponują nowy rozkład lotów, a w niektórych przypadkach całkowicie nowy lot zastępczy.
Czy możesz otrzymać odszkodowanie za lot współdzielony?
Jeśli zakłócony lot spełnia niezbędne kryteria — tak. W przypadku lotów współdzielonych odpowiedzialność za wypłatę odszkodowania ponosi linia lotnicza obsługująca lot w momencie odwołania lub wystąpienia opóźnienia. Odszkodowanie można uzyskać, jeśli loty przesiadkowe są częścią jednej rezerwacji z wylotem z UE lub są obsługiwane przez linię lotniczą z UE i tylko wtedy, gdy zakłócenie spełnia odpowiednie kryteria.
W jakim terminie muszę złożyć wniosek?
W większości przypadków prawo do odszkodowania wygasa, ale terminy są różne. W niektórych krajach i zgodnie z niektórymi przepisami masz tylko kilka miesięcy na złożenie wniosku, a w innych masz na to nawet 10 lat. Szczegółowe informacje na temat terminów znajdziesz w opisie poszczególnych przepisów powyżej.
Czy mogę otrzymać odszkodowanie, jeśli lot był częścią pakietu wakacyjnego?
Tak. Jeśli lot jest opóźniony lub odwołany i spełnia niezbędne kryteria, możesz ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej. Obowiązek wypłaty odszkodowania pasażerom spoczywa na linii lotniczej, więc przepisy mają zastosowanie nawet wtedy, gdy bilet lotniczy był częścią pakietu wycieczki zorganizowanej. Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia, czy lot kwalifikuje się do odszkodowania, jest skorzystanie z naszego narzędzia do sprawdzenia wysokości odszkodowania. Możesz również skontaktować się z linią lotniczą.
Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie, jeśli bilet lotniczy został zarezerwowany za pośrednictwem internetowego biura podróży (OTA)?
Tak, jeśli spełnia niezbędne kryteria. Możesz ubiegać się o odszkodowanie za każdy lot opóźniony o 3 godziny lub więcej lub za każdy lot, który został odwołany mniej niż 14 dni przed odlotem, a linia lotnicza została uznana za winną.
Kiedy mogę ubiegać się o zwrot dodatkowych kosztów poniesionych w związku z zakłóceniem lotu i o co mogę się ubiegać?
Możesz ubiegać się o zwrot nieprzewidzianych wydatków poniesionych w ciągu 2 lat od opóźnienia lub odwołania lotu, jeśli koszty te były bezpośrednim skutkiem zakłócenia. Obejmuje to koszty niezbędnych wydatków, które stały się konieczne w wyniku zakłócenia, a także koszty utracone. Na przykład:
wyżywienie i napoje;
rezerwacje hotelowe;
bilety na środki transportu.
Jeśli jesteś subskrybentem AirHelp+, oferujemy pomoc w zwrocie nieprzewidzianych kosztów.
Kto pokrywa koszty mojego wyżywienia i zakwaterowania, jeśli muszę czekać kilka dni na podróż z powodu odwołanego lub opóźnionego lotu?
Linia lotnicza jest zawsze odpowiedzialna za zapewnienie Ci opieki w przypadku długiego opóźnienia lub odwołania lotu. Musi zapewnić Ci wyżywienie i zakwaterowanie, transport do i z lotniska oraz dostęp do środków komunikacji.
Co stanie się z zarezerwowanymi przeze mnie hotelami lub apartamentami, jeśli mój lot zostanie odwołany lub opóźniony?
Jeśli lot odbywa się na terenie UE, zgodnie z rozporządzeniem WE 261, możesz otrzymać do 600 € (600 €) odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, jeśli wina leży po stronie linii lotniczych.
Jeśli z powodu opóźnienia lotu konieczne było zarezerwowanie noclegu w hotelu, możesz również ubiegać się o zwrot tych kosztów od linii lotniczej, o ile posiadasz rachunek. Subskrybentom AirHelp+ oferujemy również pomoc w uzyskaniu zwrotu tych niezbędnych wydatków.
Co zrobić, jeśli mój lot zastępczy wiązał się z umieszczeniem w klasie niższej?
Zgodnie z rozporządzeniem WE 261, jeśli lot został odwołany, a lot zastępczy oferuje miejsca w klasie niższej (np. w klasie ekonomicznej zamiast klasy biznesowej), możesz otrzymać zwrot od 30% do 75% pierwotnej ceny biletu. Z drugiej strony, jeśli przyznano Ci miejsce w wyższej klasie, linia lotnicza nie może naliczyć żadnych dodatkowych opłat. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Jak mogę zabezpieczyć przyszłe loty przed opóźnieniami i odwołaniami?
Możesz zabezpieczyć wszystkie przyszłe loty, wykupując ubezpieczenie podróżne.
Jeśli martwisz się o odszkodowanie, zagubiony bagaż i zwrot kosztów nieprzewidzianych wydatków, oprócz ubezpieczenia podróżnego możesz również zostać subskrybentem AirHelp+. AirHelp+ zapewnia wsparcie w zakresie różnych problemów związanych z lotami, oferując dostęp do dedykowanego czatu na żywo, który udziela porad w czasie rzeczywistym przed, w trakcie i po zakłóceniu lotu.
Jak mogę sprawdzić odległość między lotniskami, aby dowiedzieć się, jaka rekompensata mi przysługuje?
Odległość lotu to tylko jeden z czynników, które mogą mieć wpływ na wysokość odszkodowania. Zachęcamy do skorzystania z naszego narzędzia Sprawdzenie wysokości odszkodowania, które obliczy wysokość odszkodowania przysługującego na mocy różnych przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych, w tym europejskiego rozporządzenia WE 261 i brazylijskich przepisów.
Co zrobić w przypadku sporu z linią lotniczą?
To zależy od rodzaju sporu. Jeśli spór dotyczy odszkodowania, zawsze możesz spróbować samodzielnie dochodzić swoich roszczeń lub zgłosić sprawę do AirHelp. Gdy linia lotnicza bezpodstawnie odrzuca Twój wniosek o odszkodowanie, możemy sprawdzić w naszych niezależnych systemach danych, czy lot kwalifikuje się do odszkodowania. W niektórych przypadkach możemy przekazać wniosek naszym ekspertom prawnym, którzy sprawdzą, jakie działania można podjąć, aby linia lotnicza wypłaciła odszkodowanie.
W przypadku lotów krajowych w Stanach Zjednoczonych możesz również złożyć skargę konsumencką do Departamentu Transportu – DOT.
Czy mogę ubiegać się o zwrot dodatkowych kosztów lub wydatków poniesionych w związku z opóźnieniem lub odwołaniem lotu w ramach odszkodowania za lot?
Jeśli linia lotnicza ponosi winę za opóźnienie lub odwołanie lotu, możesz otrzymać od niej odszkodowanie w wysokości do 600 € (600 €). Linia lotnicza musi również zapewnić Ci zakwaterowanie i transport do i z lotniska, jeśli to konieczne. Jeśli z powodu zakłócenia lotu konieczne było również samodzielne zarezerwowanie noclegu w hotelu, możesz również poprosić linię lotniczą o zwrot uzasadnionych kosztów — zachowaj więc wszystkie rachunki.
Subskrybentom AirHelp+ oferujemy również pomoc w uzyskaniu zwrotu tych uzasadnionych kosztów.
W jakim terminie muszę złożyć wniosek?
Twoje prawo do odszkodowania na podstawie rozporządzenia WE 261 ostatecznie wygasa, dlatego ważne jest, aby znać termin przedawnienia. Termin ten różni się w zależności od kraju – w niektórych krajach na złożenie wniosku masz tylko kilka miesięcy, a w innych – nawet 10 lat. Termin przedawnienia zależy od lokalizacji siedziby linii lotniczej i miejsca, z którego odbywał się lot. Pełną listę możesz znaleźć tutaj.
Kto może mi pomóc, jeśli linia lotnicza nie wypłaci mi odszkodowania?
Jeśli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania, kolejnym krokiem jest wniesienie sprawy do sądu. Na szczęście, jeśli zgłosisz roszczenie za pośrednictwem AirHelp, zajmiemy się wszystkimi formalnościami prawnymi. Działamy na zasadzie „nie wygrywasz, nie płacisz”, co oznacza, że prowizję pobieramy tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać dla Ciebie odszkodowanie.