Odszkodowanie za opóźniony lot - Kiedy Ci się należy i jak go uzyskać?
Odszkodowanie za opóźniony lot? – Sprawdź, czy się kwalifikujesz z naszym kalkulatorem!
Wszystkie linie
Wszystkie państwa
Nie wygrywasz, nie płacisz
Niestety, opóźnienia lotów się zdarzają i podróże lotnicze nie zawsze przebiegają płynnie i bezproblemowo tak jak byśmy tego oczekiwali. Jeśli doświadczyłeś opóźnienia lotu, możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości nawet do 600 € na mocy europejskiego prawa WE 261/2004.
Poniżej znajdziesz więcej informacji na temat rekompensaty za opóźniony lot i sposobów jego uzyskania!
W AirHelp wierzymy, że wszelkie kłopoty i wydatki poniesione na lotnisku z winy linii lotniczej, nie powinny być Twoim kosztem. Naszą misją jest pomoc pasażerom linii lotniczych – zarówno poprzez edukację na temat praw pasażerów linii lotniczych w przypadku, gdy są uprawnieni do odszkodowania za opóźnienie lotu, jak i budowanie rozwiązań, które ułatwiają i przyspieszają im złożenie reklamacji za opóźniony lot.
1. Odszkodowania za opóźniony lot - regulacje prawne
Przepisy dotyczące opóźnionych lotów w Europie: WE 261/2004
W przypadku opóźnionych lotów, odbywających się z UE lub do UE, możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości nawet do 600 EUR, dzięki Rozporządzeniu WE 261/2004, które zawiera rygorystyczne przepisy dotyczące praw pasażerów.
Według Rozporządzenia WE 261/2004 możesz złożyć wniosek o odszkodowanie pieniężne, jeśli…
Przylecisz do miejsca docelowego o ponad trzy godziny później niż planowano.
Twoja odprawa odbyła się na czas (zazwyczaj nie poźniej niż 45 minut przed odlotem).
Napotkane problemy dotyczą lotu, który odbył się nie więcej niż trzy lata temu.
Linia lotnicza winna jest opóźnieniu (np. okoliczności operacyjne i problemy techniczne).
Samolot wystartował w UE (z dowolnej linii lotniczej) lub wylądował w UE (pod warunkiem, że linia lotnicza ma siedzibę w Unii Europejskiej).
Nie ma znaczenia, czy linie lotnicze zapewniły ci vouchery na żywność, napoje i podróże.
Prawa polskich obywateli wynikające z opóźnionych lotów
Bez względu na to, gdzie mieszkasz, jeśli podróżujesz z europejskiego lotniska lub lecisz do Europy za pośrednictwem europejskiej linii lotniczej, możesz ubiegać się o zwrot za opóźniony lot zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004. Poniższa tabela wyjaśnia szczegóły:
Trasa | Linia lotnicze z UE | Linia lotnicza spoza UE |
---|---|---|
Z UE do UE | ✔️ Obejmuje | ✔️ Obejmuje |
Z UE poza UE | ✔️ Obejmuje | ✔️ Obejmuje |
Spoza UE do UE | ✔️ Obejmuje | ❌ Nie obejmuje |
Spoza UE poza UE | ❌ Nie obejmuje | ❌ Nie obejmuje |
Międzynarodowe przepisy dotyczące opóźnionych lotów: Konwencja Montrealska
120 krajów, w tym USA, podpisało Konwencję Montrealską z 2003 roku. Określa ona prawa pasażerów linii lotniczych w kilku różnych przypadkach zakłóceń lotów, w tym opóźnień. Konwencja Montrealska reguluje także przepisy dotyczące otrzymania rekompensaty w przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu.
Konwencja dotyczy „szkód” wynikających z zakłóceń lotu. Przykładem są szkody finansowe. Jeśli przez opóźniony lot musiałeś zapłacić za dodatkową noc w hotelu, powinieneś otrzymać za to zwrot kosztów. Więcej informacji na temat Konwencji Montrealskiej możesz znaleźć tutaj.
2. Wysokość odszkodowania za opóźniony lot
Ile Ci się należy, gdy Twój lot jest opóźniony?
W przypadku lotów objętych europejskim prawem WE 261 każdy lot opóźniony o więcej niż trzy godziny uprawnia Cię do rekompensaty finansowej.
Jakie odszkodowanie za opóźniony lot? Wysokość odszkodowania za opóźniony lot zależy od kilku czynników, w tym także od tego, jak długie było opóźnienie oraz od odległości Twojego lotu. Poniższa tabela przedstawia, ile Ci się należy, gdy Twój lot jest opóźniony.
Prosty przelicznik wysokości odszkodowania za opóźniony lot:
Odległość | Czas opóźnienia | |||
---|---|---|---|---|
Mniej niż 3 godziny | 3 - 4 godziny | Ponad 4 godziny | Pasażer nie dotarł do miejsca docelowego | |
Wszystkie loty do 1500 km lub mniej | € – | 250€ | 250€ | 250€ |
Loty wewnątrz EU przekraczające 1500 km | € – | 400€ | 400€ | 400€ |
Loty poza EU pomiędzy 1500 km i 3500 km | € – | 400€ | 400€ | 400€ |
Loty poza EU przekraczające 3500 km | € – | 300€ | 600€ | 600€ |
Jak policzyć opóźnienie lotu?
Długość opóźnienia do istotna informacja, którą trzeba znać przed złożeniem wniosku o odszkodowanie. Jak go obliczyć?
To bardzo proste! Najpierw sprawdź planowaną godzinę przylotu na swoim bilecie. Następnie porównaj ją z realnym czasem przybycia do miejsca docelowego. Jeśli różnica wynosi przynajmniej 3 godziny - możesz złożyć wniosek o odszkodowanie!
Czym dokładnie jest czas przybycia do miejsca docelowego?
We wrześniu 2014 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (sprawa C-452/13) określił „czas przybycia do miejsca docelowego” jako moment, w którym samolot dotarł do miejsca docelowego, a jedne z jego drzwi zostało otwarte.
Opiera się to na założeniu, że w tym momencie pasażerowie mogą opuścić pokład samolotu.
Czasami może to być różnica 15 minut lub więcej od momentu wylądowania, dlatego ważne jest, aby być precyzyjnym, jeśli ubiegasz się o odszkodowanie za opóźnienie lotu.
Kiedy nie otrzymasz odszkodowania za opóźniony lot? Nie otrzymasz go, kiedy opóźnienie wyniosło nie więcej niż pełne trzy godziny.
Odszkodowania dla osób podróżujących służbowo i urzędników państwowych
Wiele osób uważa, że to ich pracodawca będzie uprawniony do odszkodowania za opóźnienie w podróży służbowej, co nie jest jednak prawdą.
W rzeczywistości to pasażer, który doznał niedogodności, jest uprawniony do otrzymania odszkodowania za opóźnienie lotu, a nie osoba, która zapłaciła za bilet.
Jest to ogólna zasada określona w rozporządzeniu UE w sprawie prawa pasażerów linii lotniczych w przypadku poważnych opóźnień, odwołań i przypadków nadmiernej rezerwacji lotów. Nie ma znaczenia, czy jesteś pracownikiem firmy z sektora prywatnego, czy urzędnikiem państwowym.
Jakie udogodnienia przysługują pasażerom od linii lotniczych podczas opóźnienia lotu?
Kiedy utkniesz na lotnisku, czekając na linię lotniczą, aż przywróci Twoją podróż na właściwe tory, zgodnie z Rozporządzeniem europejskim WE 261, przysługuje Ci prawo do szeregu niezbędnych rzeczy. To, jakie udogodnienia otrzymasz, zależy od szczegółów Twojego lotu
W trakcie opóźnienia linia lotnicza musi zapewnić posiłki i napoje, a także dostęp do komunikacji, w tym dwóch rozmów telefonicznych, faksów oraz e-maili.
Jeśli nocleg jest konieczny, linia lotnicza musi zapewnić Ci zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Inne prawa związane z WE 261/2004
Prawo do zwrotu kosztów za bilet lotniczy lub alternatywnego lotu
Oprócz odszkodowania za utratę Twojego czasu, jeśli opóźnienie przekroczy 5 godzin, masz prawo do otrzymania zwrotu należności za bilet oraz powrotnego przelotu do miejsca rozpoczęcia podróży, jeśli to konieczne.
Zwiększenie lub zmniejszenie wartości świadczeń
Kiedy linie lotnicze oferują alternatywny lot i umieszczają Cię w klasie wyższej niż ta, którą wykupiłeś, nie mogą obciążyć Cię żadną dodatkową opłatą. Jeśli sytuacja jest odwrotna i linie lotnicze oferują alternatywny lot i umieszczają Cię w klasie niższej niż ta, którą wykupiłeś, możesz otrzymać zwrot od 30% do 75% zapłaconej kwoty.
Dodatkowe odszkodowanie
Nawet jeśli otrzymasz odszkodowanie w ramach Rozporządzenia WE 261, nie ma to wpływu na Twoje prawo do żądania dodatkowego odszkodowania.
Ta zasada nie dotyczy przypadków, w których pasażerowie dobrowolnie zrezygnowali z rezerwacji. Pamiętaj jednak, że kwota, do której masz prawo w ramach Rozporządzenia WE 261, może zostać potrącona z jakiegokolwiek dodatkowego odszkodowania, które otrzymasz.
Obowiązek informowania pasażerów o ich prawach
Linie lotnicze są zobowiązane do informowania pasażerów o ich prawach i Rozporządzeniu WE 261. Oznacza to, że każda linia lotnicza musi wyświetlać informacje o prawach pasażera przy stanowiskach do odprawy.
Pełną wersję Rozporządzenia WE 261/2004 możesz znaleźć tutaj.
Odszkodowanie w postaci gotówki czy voucherów lotniczych
Gdy Twój lot jest opóźniony, linia lotnicza może zaoferować Ci odszkodowanie w postaci voucherów lotniczych. Oczywiście, gdy jesteś zmęczony i sfrustrowany, a ktoś oferuje ci voucher na nowy lot, trudno powiedzieć „nie”.
Należy jednak upewnić się, czy akceptując voucher, nie rezygnujesz z prawa do roszczenia o odszkodowanie pieniężne, do którego jesteś uprawniony. Przepisy UE wyraźnie stwierdzają, że rekompensata za opóźniony lot powinna być wypłacona w gotówce, w postaci przelewu elektronicznego lub czeku, chyba że pasażer zdecyduje się na przyjęcie voucherów lotniczych.
To Twój wybór, czy zaakceptujesz płatność w postaci vouchera, czy nie. Dane statystyczne pokazują, że większość ludzi decyduje się na przyjęcie voucherów.
Pamiętaj, że warto dowiedzieć się, do czego możesz mieć prawo, w przypadku odrzucenia oferty linii lotniczych i zamiast tego nalegania na odszkodowanie w postaci gotówki.
Większość ludzi nie zna swoich praw i nie wie, że reklamacja za opóźniony lot jest możliwa i że należy im się rekompensata za opóźniony lot. Przeprowadziliśmy ankietę wśród europejskich pasażerów linii lotniczych i okazało się, że 85% ankietowanych nie zna swoich praw, a na całym świecie 13 milionów pasażerów nie otrzymuje odszkodowania, do którego są uprawnieni.
3. Które opóźnione loty obejmuje Rozporządzenie?
Czy wszystkie opóźnione loty objęte są Rozporządzeniem WE 261?
Prawa pasażerów linii lotniczych w UE obejmują prawie wszystkie trasy w Europie.
Akt prawny, o którym mowa obejmuje to nie tylko przestrzeń powietrzną UE, ale także Islandię, Norwegię, Szwajcarię i tak zwane „regiony peryferyjne” (Gujana Francuska i Martynika, Gwadelupa i Reunion, Saint-Martin, Madera, Azory, czy Wyspy Kanaryjskie).
Błędnym myśleniem jest to, że Rozporządzenie WE 261 ma zastosowanie tylko do lotów w Europie, nie jest to jednak prawdą.
Jeśli Twój lot rozpoczyna się z dowolnego lotniska w UE, jest on objęty Rozporządzeniem. Prawo to dotyczy również przypadków, gdy lot odlatuje spoza UE, ale jest obsługiwany przez europejskie linie lotnicze.
Linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłaty odszkodowania w „wyjątkowych okolicznościach”
Według przepisów WE 261 linie lotnicze mogą uniknąć odpowiedzialności do wypłaty odszkodowania, jeżeli opóźnienie jest spowodowane „wyjątkowymi okolicznościami”.
Do „wyjątkowych okoliczności” należą sytuacje, takie jak uderzenie pioruna, nagłe wypadki medyczne, bardzo niekorzystne warunki pogodowe, strajki pracowników lotniska lub strajki kontroli ruchu lotniczego, ograniczenia kontroli ruchu lotniczego, nagłe nieprawidłowe działanie radaru lotniska, akty sabotażu, niepokoje polityczne, akty terroryzmu.
Czy śnieg zalicza się do bardzo niekorzystnych warunków pogodowych?
To zależy czy linia lotnicza mogła zapobiec problemowi.
Gdyby na przykład linia lotnicza nie zapewniła wystarczających ilości odladzacza przed nadejściem zimy, mogłaby zostać pociągnięta do odpowiedzialności za opóźnienie – zwłaszcza jeśli loty obsługiwane przez inne linie lotnicze były w stanie wylecieć na czas.
Strajki linii lotniczej nie należą do „wyjątkowych okoliczności”
W kwietniu 2018 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał orzeczenie stwierdzające, że wewnętrzne „dzikie strajki” personelu lotniczego nie należą do wyjątkowych okoliczności.
W związku z tym linie lotnicze zobowiązane są do wypłaty odszkodowania pasażerom za opóźnione i odwołane loty, gdy przyczyną jest strajk linii lotniczych.
Co, jeśli spóźnisz się na przesiadkę z powodu opóźnienia poprzedniego lotu?
W podróżach na dalekie odległości, fakt, że lot ma po drodze jedną (lub więcej) przesiadek, nie jest niczym wyjątkowym.
Jeśli któryś z lotów zostanie opóźniony, może to spowodować, że spóźnisz się na przesiadkę i cała podróż przeradza się w chaos.
Po pierwsze, jeśli spóźniłeś się na połączenie z powodu opóźnionego lotu, obowiązkiem linii lotniczej jest znalezienie zastępczego lotu do miejsca docelowego na Twoim bilecie.
Ponadto, możesz mieć prawo do odszkodowania za opóźniony lot na mocy europejskiego prawa. Jeśli czas przybycia do miejsca docelowego przekracza czas określony na zakupionym przez Ciebie bilecie, o ponad trzy godziny, możesz ubiegać się o kwotę odszkodowania do 600 €.
Istotne jest, aby loty były rezerwowane razem i stanowiły część tej samej podróży. Jeśli Twoje loty zostały zakupione osobno (nie w ramach jednej rezerwacji), Twój przypadek nie będzie kwalifikować się do odszkodowania za opóźniony lot.
Więcej informacji na temat utraty połączeń znajdziesz tutaj.
4. Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?
Co robić, gdy Twój lot jest opóźniony?
Po otrzymaniu informacji, że Twój lot jest opóźniony, nie stresuj się. Skorzystaj z naszego łatwego przewodnika, który wyjaśni krok po kroku, jak zrobić najlepszy użytek z zaistniałej sytuacji.
Zachowaj kartę pokładową lub dowolny dokument zawierający kod potwierdzenia rezerwacji.
Uzyskaj informację o przyczynie opóźnienia lotu.
Zbierz dowody, na przykład zdjęcia tablicy odlotów lub korespondencję od linii lotniczej potwierdzającą zakłócenia.
Zanotuj czas przybycia do miejsca docelowego.
Poproś linie lotnicze o zapewnienie posiłków i napojów.
Nie podpisuj żadnych dokumentów ani nie przyjmuj ofert, które mogą świadczyć o zrzeczeniu się twoich praw.
Odczekaj lub odwołaj całkowicie podróż, jeśli opóźnienie wynosi więcej niż pięć godzin.
Poproś linie lotnicze o zapewnienie Ci zakwaterowania w hotelu, jeżeli jest taka potrzeba.
Zachowaj rachunki, jeśli opóźniony lot jest powodem poniesienia przez Ciebie dodatkowych kosztów.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot z pomocą AirHelp?
W AirHelp rozumiemy, że wielu pasażerów linii lotniczych nie ma czasu, doświadczenia ani chęci do walki z liniami lotniczymi w celu uzyskania odszkodowania, które jest im winne.
AirHelp ma prawo składać roszczenia w imieniu pasażerów:
Szybko powiadomimy Cię, jeśli uznamy, że Twoja sprawa kwalifikuje się do odszkodowania.
Zajmiemy się wszelką komunikacją z linią lotniczą.
Nic nie ryzykujesz, pobieramy opłatę jedynie wtedy, gdy uda nam się uzyskać odszkodowanie.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot
Linie lotnicze mają różne procedury i wymogi dotyczące dokumentów, które należy okazać w celu złożenia roszczenia. Najlepszym wyjściem jest zachowanie wszystkich dokumentów, jeśli Twój lot jest opóźniony.
Jedną z zalet składania wniosku o odszkodowanie z pomocą AirHelp jest to, że wiemy dokładnie, czego wymaga każda linia lotnicza. Po rozpoczęciu Twojego zgłoszenia pomożemy Ci znaleźć niezbędne dokumenty.
Jeśli zdecydujesz się na samodzielnie złożyć wniosek bezpośrednio do linii lotniczej, możesz spodziewać się jego odrzucenia. Nawet jeśli należy Ci się rekompensata za opóźniony lot, zgodnie z Rozporządzeniem WE 261, linie lotnicze mogą nie być entuzjastyczne – lub szybkie – do wypłacenia należnej Ci kwoty. Aby Twój wniosek miał jak największe szanse na powodzenie, postaraj się zebrać całą dokumentację, którą możesz.
Narzędzia ułatwiające złożenie wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot
Formularz sprawdzający odszkodowanie
Już za pomocą kilku kliknięć, możesz przekształcić swój opóźniony lub odwołany lot w roszczenie o zwrot kosztów.
Jeśli po przejściu przez naszą listę pytań kontrolnych, Twój lot kwalifikuje się do uzyskania odszkodowania, oznacza to, że możesz złożyć wniosek o zwrot za opóźniony lot.
Przejdź do naszego formularza - kliknij tutaj!
Skaner kart pokładowych
Nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania lub zapamiętywania danych lotu, lub numerów rezerwacji – wystarczy, że zeskanujesz kod kreskowy na Twojej karcie pokładowej. Nasz kalkulator odszkodowań za opóźniony lot zajmie się wszystkim.
Bezpłatny kalkulator odszkodowań
Korzystając z internetowego skanera kart pokładowych, możesz natychmiast sprawdzić, czy Twój lot kwalifikuje się do odszkodowania.
Po wprowadzeniu danych lotu do naszego bezpłatnego kalkulatora odszkodowań, w ciągu kilku sekund otrzymasz powiadomienie o tym, czy przysługuje Ci prawo do odszkodowania za opóźniony lot, odwołany lot, bądź z powodu odmowy wejścia na pokład.
Wszystkie linie
Wszystkie państwa
Nie wygrywasz, nie płacisz
Jak AirHelp może egzekwować Twoje prawa pasażera?
AirHelp to wiodąca na świecie firma zajmująca się odzyskiwaniem odszkodowań lotniczych, pomagająca pasażerom zrozumieć ich prawa i uzyskać odszkodowanie za opóźnione lub odwołane loty oraz w przypadku odmowy przyjęcia pasażera na pokład.
AirHelp jest najlepiej ocenianą firmą zajmującą się odzyskiwaniem odszkodowań lotniczych na świecie z wynikiem 9,5 na Trustpilot.
Pomogliśmy już ponad 13 milionom pasażerów uzyskać odszkodowanie w wysokości do 600 €.
Skorzystaj z naszych usług aby uniknąć tracenia czasu i konieczności znajomości skomplikowanego systemu prawnego.
Linie lotnicze mogą odmówić Twoje początkowe roszczenia lub całkowicie zignorować wniosek o odszkodowanie. Nasz zespół zajmie się biurokratycznymi przeszkodami, aby uzyskać pieniądze, które Ci się należą.
Wpływ AirHelp na wnioski o odszkodowania za opóźniony lot
W 2012 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości oświadczył, że pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania za duże opóźnienia lotów, o ile spełnione są określone warunki.
W następstwie tego orzeczenia zostały otwarte wrota dla niezadowolonych pasażerów, pozwalające im wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot.
Zespół AirHelp dokłada wszelkich starań, aby pasażerowie byli zwolnieni ze stresu związanego ze składaniem wniosków o odszkodowania.
Bierzemy na siebie odpowiedzialność za egzekwowanie Twojego prawa do odszkodowania.
Pomogliśmy już ponad 13 milionom pasażerów uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych.
Opóźnienie na pasie startowym – co powinienem zrobić?
Zwróć uwagę na czas, w którym drzwi samolotu zostały zamknięte. Jeśli oczekiwanie na rozpoczęcie lotu trwa dłużej niż zwykle, zmierz, ile czasu przebywasz na pasie startowym.
Jeśli czas oczekiwania jest zbyt długi, masz prawo coś z tym zrobić.
Europejskie opóźnienia lotów wynikające ze zbyt długiego oczekiwania na odlot samolotu z pasa startowego kwalifikują się do odszkodowania za opóźniony lot w taki sam sposób jak pozostałe. Jeśli nie należysz do osób, które czerpią przyjemności z przebywania w samolocie dłużej niż to konieczne, nie jest to dla Ciebie komfortowa sytuacja.
Linie lotnicze mają obowiązek dostarczyć klimatyzację, dostęp do toalet i zaopatrzyć pasażerów w wodę. Prawo nie wymaga od nich jednak, aby dali pasażerom możliwość opuszczania samolotu, chyba że czas opóźnienia na pasie startowym osiągnie pięć godzin.
Odszkodowanie za opóźniony lot: najczęściej zadawane pytania
100 € w przypadku zakłócenia lotu
Dostęp do saloniku lotniskowego w przypadku zakłócenia lotu
Dedykowane wsparcie ekspertów 24/7
100 € za zagubiony lub opóźniony bagaż
Brak opłat za uzyskanie odszkodowania
85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.
O AirHelp pisano w: