Odszkodowanie za zgubiony, opóźniony lub uszkodzony bagaż

Podróże samolotem mogą czasami wiązać się ze stresującymi sytuacjami, których każdy wolałby uniknąć. Wśród nich wymienić można opóźniony, uszkodzony i w najgorszym wypadku zagubiony bagaż rejestrowany. Co zrobić, gdy przewoźnik zgubił, opóźnił lub uszkodził Twój bagaż? Kiedy ubiegać się o odszkodowanie? Kto ponosi odpowiedzialność w momencie problemów z bagażem?

AirHelp przygotował dla Ciebie artykuł, z którego dowiesz się w jakiej sytuacji masz prawo domagać się o odszkodowanie za opóźniony bagaż, a w jakich przypadkach za uszkodzony bądź zagubiony.

Jeśli oprócz problemów z bagażem spotkało Cię opóźnienie lub odwołanie lotu, AirHelp może sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie w zaistniałych sytuacjach, a następnie pomoże Ci je zdobyć.

Oprócz problemów z bagażem spotkało Cię opóźnienie lub odwołanie lotu? Zdobądź nawet do 600 € odszkodowania

Wszystkie linie

Wszystkie państwa

Nie wygrywasz, nie płacisz


Czy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za bagaż?

Warto zacząć od tego, że pasażer ma prawo domagać się odszkodowania od linii lotniczej za opóźnienie, zgubienie bądź uszkodzenie bagażu rejestrowanego. Należy zgłosić to na lotnisku i rozpocząć procedurę reklamacyjną. Mowa tutaj wyłącznie o bagażu rejestrowanym.

W jakim zakresie linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za bagaż?

Na podstawie Konwencji Montrealskiej z 1999 r. regulowana jest odpowiedzialność linii lotniczych w kwestii uszkodzonego, opóźnionego lub zaginionego bagażu. Obejmuje ona 132 państwa oraz Unię Europejską. Przepisy określają procedurę pozyskania odszkodowania, a także maksymalną kwotę, jaką pasażer może otrzymać w ramach rekompensaty.

Z konwencji wynika, iż linia lotnicza jest odpowiedzialna za bagaż pasażera od momentu nadania go na lotnisku, z którego jest wylot, aż do momentu odebrania go przez pasażera na lotnisku docelowym. Przez cały ten czas to właśnie linia lotnicza sprawuje opiekę nad Twoim bagażem.

Odszkodowanie za bagaż ma za zadanie pokryć straty, które poniósł pasażer w wyniku zaistniałej niedogodności. Wszelkie poniesione koszty i szkody należy odpowiednio udokumentować. Jeśli chodzi o maksymalną kwotę odszkodowania, to wynosi ona 1288 SDR, czyli około 6 000 - 7 000 zł.

Dlaczego kwota odszkodowania za bagaż podawana jest w SDR, a nie w złotówkach lub euro?

SDR (Special Drawing Rights) to specjalna jednostka rozliczeniowa utworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), której wartość opiera się na koszyku głównych walut światowych (USD, EUR, CNY, JPY, GBP). Wartość SDR wylicza się na podstawie aktualnych kursów walut wchodzących w skład tego koszyka, co daje międzynarodowy i stabilny przelicznik. SDR jest wykorzystywany w wyliczaniu odszkodowania za bagaż lotniczy, ponieważ zapewnia jednolite i sprawiedliwe standardy rozliczeń niezależnie od waluty kraju, w którym zgłaszane jest roszczenie, zgodnie z Konwencją Montrealską.


Co zrobić, jeśli linia lotnicza zgubiła lub uszkodziła bagaż?

Bez znaczenia, czy zagubienie lub uszkodzenie bagażu miało miejsce w trakcie lotu na terenie Unii Europejskiej, czy lotu do dalszej destynacji, np. do USA, zasady ubiegania się o rekompensatę za bagaż są takie same.

Poniżej lista kroków, które należy wykonać:

  1. Pozostań na lotnisku docelowym i niezwłocznie udaj się do punktu “Baggage claim” zajmującego się obsługą pasażerów, których bagaż nie doleciał lub został uszkodzony.

  2. W punkcie otrzymasz do wypełnienia Raport Niezgodności Własności (PIR). Zrób to ze szczególną starannością!

  3. Zgłoś reklamację i wyślij wniosek o odszkodowanie za zagubiony bagaż lub odszkodowanie za zniszczoną walizkę do linii lotniczej. Pamiętaj, że masz 7 dni na zgłoszenie wniosku o rekompensatę za uszkodzony bagaż i 21 dni na zgłoszenie reklamacji za bagaż opóźniony lub zagubiony.

  4. Staraj się na bieżąco kontrolować postępy związane z Twoim bagażem. Wielu przewoźników oferuje narzędzie umożliwiające śledzenie bagażu online za pomocą numeru referencyjnego.

  5. Zachowaj wszelkie rachunki potwierdzające zakup przedmiotów, które musiałeś nabyć w związku z zaistniałą sytuacją z Twoim bagażem. Mowa tutaj o rzeczach pierwszej potrzeby.

Pamiętaj, że wypełnienie raportu PIR nie jest równoznaczne z wysłaniem wniosku o odszkodowanie za bagaż!

Oprócz problemów z bagażem spotkało Cię opóźnienie lub odwołanie lotu? Zdobądź nawet do 600 € odszkodowania!

Wszystkie linie

Wszystkie państwa

Nie wygrywasz, nie płacisz

Opóźniony bagaż - najważniejsze informacje


Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony bagaż?

Pasażer ma prawo domagać się rekompensaty od linii lotniczej, jeśli ta opóźnia przekazanie bagażu rejestrowanego należącego do pasażera. Dodatkowo ma on prawo postulować o zwrot kosztów, jakie poniósł za zakup produktów pierwszej potrzeby, oczekując na opóźniony bagaż.

Dzieje się tak w momencie, gdy pasażer dotarł na miejsce docelowe, do którego nie został jeszcze dostarczony jego bagaż rejestrowany. Mógł on na przykład utknąć na taśmie, przez co pasażer nie mógł go odebrać zaraz po przylocie na lotnisko docelowe. Jest to podstawa do wnioskowania o odszkodowania za opóźnienie bagażu.

Jakie odszkodowanie za opóźniony bagaż?

Tak jak już zostało wcześniej wspomniane, maksymalna kwota odszkodowania to 1288 SDR - około 6 - 7 tysięcy złotych.. Kwota ta obejmuje również wyrównanie kosztów, jakie poniósł pasażer za zakup rzeczy pierwszej potrzeby, kiedy oczekiwał na przybycie opóźnionego bagażu. Należy pamiętać o zachowaniu wszystkich rachunków za zakup tego typu produktów, aby móc pokazać je przewoźnikowi.

Uszkodzony bagaż - najważniejsze informacje


Kiedy należy się odszkodowanie za uszkodzony bagaż?

Pasażer ma prawo ubiegać się o rekompensatę od linii lotniczej, jeśli ta uszkodziła jego bagaż rejestrowany. Odszkodowanie za uszkodzony bagaż powinno wynosić równowartość zaistniałej szkody. Wobec tego podróżny powinien wszelkie szkody udokumentować, np. w postaci zdjęć, i niezwłocznie zgłosić je do przewoźnika.

Dobrą praktyką jest robienie zdjęć swojej walizki jeszcze przed wylotem. Dzięki temu, w przypadku jej uszkodzenia lub zniszczenia, można przedstawić linii lotniczej zdjęcia “przed i po”, co z pewnością przyspieszy rozpatrywanie wniosku i zwiększy jego wiarygodność.

Jak zgłosić uszkodzenie bagażu rejestrowanego?

Proces reklamacji uszkodzonego bagażu należy rozpocząć na lotnisku, zgłaszając się do biura reklamacji bagażowych. Konieczne będzie również wypełnienie formularzu PIR. Przyda się również wszelka dokumentacja w postaci zdjęć czy rachunków ukazujących wartość szkody.

Pasażer uszkodzenie bagażu powinien zgłosić w przeciągu 7 dni. Najlepiej zrobić to jednak od razu, zanim opuści się lotnisko.

Kiedy linia lotnicza nie wypłaci odszkodowania za uszkodzony bagaż?

Linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za sytuacje związane z bagażem tylko wtedy, gdy do niedogodności dojdzie w czasie kiedy to przewoźnik sprawuje opiekę nad bagażem i do uszkodzenia doszło w wyniku błędu przewoźnika, jego pracowników bądź agentów. Tak więc linia lotnicza nie wypłaci odszkodowania za uszkodzony bagaż w momencie, gdy szkoda jest wynikiem wady fabrycznej bądź defektu bagażu.

We wspomnianej już Konwencji Montrealskiej uwzględnione są sytuacje, w których odpowiedzialność linii lotniczej za bagaż zostaje wyłączona. Wśród nich jest wrodzony defekt bagażu czy w przypadku opóźnienia bagażu, gdy przewoźnik udowodni, że zostały podjęte wszelkie próby aby uniknąć tejże szkody.

Zagubiony bagaż - najważniejsze informacje


Kiedy należy się odszkodowanie za zgubiony bagaż?

Najbardziej stresującą sytuacją wydaje się być ta, w której bagaż zostanie zgubiony. Jakie odszkodowanie za zgubiony bagaż przysługuje wtedy pasażerowi? Warto zacząć od tego, że prawo do ubiegania się o odszkodowanie za zgubiony bagaż na lotnisku bądź podczas transportu przez przewoźnika, pasażer posiada w czasie do 21 dni.

Ile może wynieść odszkodowanie za zagubiony bagaż?

Idealnym i najłatwiejszym wykazaniem wartości utraconego bagażu byłoby przedstawienie rachunków za przedmioty, które się w nim znajdowały. Jako iż, większość podróżujących tego nie posiada, wartość bagażu wyceniana jest na podstawie zarejestrowanej wagi bagażu. W przypadku zagubienia bagażu maksymalna wartość odszkodowania również wynosi 1288 SDR. Przewożąc drogocenne przedmioty w bagażu rejestrowanym, warto więc pomyśleć o ubezpieczeniu.


Zagubiony lub opóźniony bagaż w przypadku lotów krajowych na terenie USA

Jeżeli Twój bagaż zostanie zagubiony lub opóźniony w trakcie lotu krajowego na terenie USA, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

1) Zatrzymaj przy sobie swój numer referencyjny, otrzymany od linii lotniczej.

Powinieneś otrzymać go po wypełnieniu raportu nieprawidłowości bagażowej (PIR), złożonego po opóźnieniu bagażu.

2) Jeśli konieczne było zakupienie potrzebnych na co dzień przedmiotów – zachowaj rachunki.

Powyższe zdanie dotyczy przedmiotów niezbędnych, np. przyborów toaletowych, czy bielizny – rzeczy znajdujących się w Twoim bagażu, potrzebnych na co dzień. W przypadku złożenia wniosku możesz otrzymać zwrot poniesionych kosztów.

3) Utwórz szczegółową listę przedmiotów znajdujących się w zagubionym bagażu.

Jeżeli to możliwe, dołącz wszystkie rachunki lub inne dowody dotyczące wymienionych przedmiotów. Istnieje kilka wyjątków dotyczących odpowiedzialności linii lotniczej za przedmioty znajdujące się w bagażu, jednak masz szansę na uzyskanie rekompensaty za większości przedmiotów, których obecność w bagażu jesteś w stanie udowodnić.

4) Złóż wniosek do linii lotniczej.

Sprawdź u Twojego przewoźnika, ile masz czasu na złożenie reklamacji w przypadku utraty bagażu. Do wniosku dołącz wszelkie rachunki i dokumenty dotyczące przedmiotów zakupionych po utracie bagażu (potrzebnych na co dzień) oraz tych znajdujących się w bagażu.

Chcesz wiedzieć więcej? Poznaj szczegóły dotyczące zagubienia bagażu na lotach krajowych w USA i dowiedz się więcej o Twoich prawach pasażera.


Jak napisać wniosek o odszkodowanie za bagaż do linii lotniczej?

Wniosek o wypłacenie rekompensaty za bagaż zagubiony, opóźniony lub uszkodzony powinien w jasny i klarowny sposób opisywać wszystkie detale zaistniałej szkody. Nie można zapomnieć o zamieszczeniu w nim poniższych informacji:

  • numer lotu,

  • kopia kwitu bagażowego,

  • kopia PIR,

  • dane osobowe,

  • numer rachunku bankowego,

  • dowody potwierdzające uszkodzenia (jeśli tego dotyczy wniosek),

  • dowody dotyczące wartości walizki i jej zawartości (jeśli się je posiada).


Odszkodowanie za zgubiony bagaż z AirHelp

Dla AirHelp priorytetem są prawa jakie przysługują pasażerom lotniczym. Jeśli akurat Tobie przydarzyło się uszkodzenie, zgubienie lub opóźnienie bagażu - AirHelp służy pomocą w kwestii odszkodowania za doświadczone niedogodności.

AirHelp pomaga także uzyskać rekompensatę pasażerom, których loty zostały w znaczny sposób opóźnione, odwołane bądź odmówiono im prawa do wejścia na pokład. Wystarczy, że skorzystasz z naszego weryfikatora i podasz wszystkie potrzebne dane. Należy odpowiedzieć na kilka pytań, by dowiedzieć się czy twoja sytuacja kwalifikuje się do odszkodowania i jaka kwota rekompensaty może Ci przysługiwać.

Dlaczego warto ubiegać się o odszkodowanie z AirHelp?

AirHelp…

  • to światowy lider wśród firm zajmujących się odszkodowaniami za loty.

  • posiada swoich prawników w przeszło 30 krajach.

  • do obsługi każdego wniosku używa najnowocześniejszych technologii.

  • sprawia, że składanie wniosku staje się absolutnie bezstresowe.

  • działa, opierając się na zasadzie „nie wygrywasz, nie płacisz”.

  • zabiega o prawa pasażerów lotniczych, które są najwyższym priorytetem.

AirHelp jest zawsze gotowy by pomóc!


Najczęściej zadawane pytania

Jak odzyskać zgubiony bagaż?

Zagubiony bagaż jest codzienną sytuacją, która ma miejsce na każdym lotnisku. W celu próby odzyskania zgubionego bagażu należy niezwłocznie zgłosić na lotnisku fakt, że twoja torba bądź walizka zostały zgubione. Proces powinno się rozpocząć od zgłoszenia się do Biura Bagażu Zaginionego wraz z odpowiednimi dokumentami (dowód tożsamości, odcinek karty pokładowej, czy dokument potwierdzający nadanie bagażu).

Kto odpowiada za zgubiony bagaż?

Za zgubiony, uszkodzony bądź opóźniony bagaż odpowiedzialność ponosi przewoźnik jeśli doszło do tego w czasie od momentu nadania bagażu na lotnisku, z którego następuje wylot, aż do momentu odebrania go przez pasażera na lotnisku docelowym.

Gdzie zgłosić uszkodzenie bagażu na lotnisku?

Uszkodzenie bagażu należy zgłosić do biura reklamacji bagażowych które mieści się na każdym lotnisku. Najlepiej to zrobić zaraz po stwierdzeniu uszkodzenia bagażu. Pasażer ma prawo zgłoszenia uszkodzenia bagażu w przeciągu 7 dni.

Jakie odszkodowanie za opóźniony bagaż?

Maksymalna wysokość odszkodowania za opóźniony bagaż, jaką może otrzymać pasażer, wynosi 1288 SDR, co waha się pomiędzy 6 000- 8 000 zł.

1,525 $ – 3,500 $

Średnia wysokość odszkodowań wypłacanych przez linie lotnicze za zagubiony bądź uszkodzony bagaż na mocy prawa USA oraz Konwencji Montrealskiej wynosi 1,525 USD – 3,500 USD.

Dedykowane wsparcie ekspertów 24/7

Brak opłat za uzyskanie odszkodowania

100 € za zagubiony lub opóźniony bagaż

100 € w przypadku zakłócenia lotu

Dostęp do saloniku lotniskowego w przypadku zakłócenia lotu

Poznaj AirHelp+

85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze porady i wskazówki w swojej skrzynce odbiorczej.

O AirHelp pisano w:

Money.pl logoTokFM logoOnet.pl logoWyborcza logo

AirHelp należy do stowarzyszenia APRA (Association of Passenger Rights Advocates), którego zadaniem jest ochrona praw pasażerów linii lotniczych i upowszechnianie wiedzy na ich temat.

Zapisz się do newslettera

Najnowsze wskazówki i rady prześlemy prosto na Twoją skrzynkę odbiorczą.

Copyright © 2025 AirHelp

Sprawdź odszkodowanie

Wszystkie linie