Prawa pasażerów lotniczych z niepełnosprawnościami

Zastanawiasz się, jakie prawa mają podróżni z niepełnosprawnościami, w świetle różnych obowiązujących przepisów? Najważniejsze informacje poznasz dzięki AirHelp!
Jakie mam prawa jako osoba niepełnosprawna podczas podróży samolotem?
Pasażerowie z niepełnosprawnościami mają takie samo prawo do podróżowania drogą lotniczą jak osoby bez niepełnosprawności.
Chociaż konkretne regulacje są różne w zależności od kraju, ich celem jest umożliwienie jak największej liczbie osób podróżowania w sposób godny i bezproblemowy. W poniższych krajach prawa dla niepełnosprawnych są określone w danych przepisach:
Unia Europejska - Rozporządzenie WE nr 1107/2006 w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą
Stany Zjednoczone - Air Carrier Access Act (Ustawa o dostępie do usług przewoźników lotniczych)
Wielka Brytania - Equality Act (Ustawa o równości) oraz Civil Aviation Regulations (Przepisy dotyczące lotnictwa cywilnego)
Kanada - Accessible Transportation for Persons with Disabilities Regulations, ATPDR (Przepisy dotyczące dostępności transportu dla osób z niepełnosprawnościami)
Brazylia - Uchwała ANAC nr 280/2013
Niektóre przepisy określają standardy dostępności lotnisk i samolotów, gwarantując, by mogły z nich korzystać osoby z niepełnosprawnością, podczas gdy inne wprowadzają prawo do asysty w zakresie niezbędnym do odbycia podróży.
Jak zgłosić potrzebę specjalnej asysty podróżując samolotem?
Wiele przepisów przyznaje osobom z niepełnosprawnością prawo do dodatkowej pomocy, określanej mianem specjalnej asysty. Jest to usługa świadczona przez linie lotnicze i lotniska w celu zapewnienia pasażerom z niepełnosprawnościami, ograniczoną sprawnością ruchową lub dodatkowymi potrzebami dostępu do pomocy niezbędnej do godnego podróżowania na każdym etapie podróży, od wylotu aż do przylotu.
Dostępnymi formami wsparcia na lotnisku mogą być:
zapewnienie wózka inwalidzkiego lub innego rodzaju pomocy w poruszaniu się,
asysta dla osoby starszej,
umożliwienie wstępu pasażerom z psami przewodnikami,
pomoc w przenoszeniu bagażu,
pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z samolotu,
wsparcie osoby potrzebującej na pokładzie samolotu oraz na lotnisku przed odlotem i po przylocie.
Sposoby zgłaszania potrzeby asysty
Niestety nie ma jednego uniwersalnego sposobu zgłaszania potrzeby specjalnej asysty dla osoby potrzebującej podczas lotu. Większość przepisów stanowi jednak, że opcja tego typu zgłoszenia powinna być łatwo dostępna podczas rezerwowania lotu, niezależnie od tego, czy jest on rezerwowany za pośrednictwem biura podróży, czy też bezpośrednio u linii lotniczej.
Zaplanuj podróż z asystą z wyprzedzeniem
W niektórych krajach prawo stanowi, że zgłoszenia należy dokonać z określonym wyprzedzeniem. W Wielkiej Brytanii pasażerowie muszą skontaktować się z linią lotniczą i lotniskiem na co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem podróży, podczas gdy w Brazylii wymagane jest 72-godzinne wyprzedzenie. W Stanach Zjednoczonych linie lotnicze mogą nie wymagać wcześniejszego zgłoszenia, jeśli udzielenie pomocy nie wymaga znacznych przygotowań.

Przepisy w różnych miejscach świata
Na całym świecie obowiązuje szereg regulacji, które chronią prawa pasażerów z niepełnosprawnościami, ograniczoną sprawnością ruchową lub innymi dodatkowymi potrzebami. Poniżej objaśniamy kilka najważniejszych.

Rozporządzenie WE nr 1107/2006 w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą
Dotyczy wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami lub podróżujących z psem asystującym oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym osób w podeszłym wieku, kobiet w ciąży oraz osób podróżujących z małymi dziećmi.
Obowiązuje w przypadku wszystkich lotów w obrębie Unii Europejskiej.
Unijne rozporządzenie WE nr 1107/2006 stanowi, że osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby o ograniczonej sprawności ruchowej powinny mieć możliwości podróżowania drogą lotniczą i korzystania z usług europejskich przewoźników lotniczych porównywalne z możliwościami osób bez niepełnosprawności, a także mieć takie samo jak wszyscy inni obywatele prawo do swobodnego przemieszczania się, wolności wyboru i braku dyskryminacji.
Jego przepisy zapewniają pasażerom z niepełnosprawnościami prawo do wygodnego podróżowania z godnością.

Air Carrier Access Act (Ustawa o dostępie do usług przewoźników lotniczych)
Dotyczy wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami oraz podróżujących ze zwierzętami asystującymi.
Obowiązuje w przypadku wszystkich lotów zaczynających się i/lub kończących się na terytorium Stanów Zjednoczonych.
Ustawa Air Carrier Access Act (ACAA) zabrania liniom lotniczym dyskryminowania pasażerów z niepełnosprawnościami i wymaga od przewoźników dostosowania się do ich szczególnych potrzeb. Zapisy ustawy ACAA są egzekwowane przez amerykański Departament Transportu.

Ustawa o równości (Equality Act) z 2010 r. oraz Przepisy dot. lotnictwa cywilnego (Civil Aviation Regulations) z 2014 r.
Dotyczą wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami, w podeszłym wieku oraz z trudnościami społecznymi i komunikacyjnymi.
Dotyczą wszystkich lotów zaczynających się i/lub kończących się na lotniskach brytyjskich obsługiwanych przez linie lotnicze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii lub Unii Europejskiej oraz obsługiwanych przez brytyjskich przewoźników lotów spoza Wielkiej Brytanii lub Unii Europejskiej do krajów Unii Europejskiej.
W Wielkiej Brytanii pasażerowie z niepełnosprawnościami mają prawo do bezpłatnej i dostosowanej do swoich potrzeb asysty na lotnisku oraz pokładzie samolotu.
W świetle prawa z asysty mogą skorzystać także osoby, których niepełnosprawność jest czasowa lub niewidoczna.

Accessible Transportation for Persons with Disabilities Regulations, ATPDR (Przepisy dotyczące dostępności transportu dla osób z niepełnosprawnościami)
Dotyczą wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami oraz potrzebujących urządzeń wspomagających lub zwierząt asystujących.
Obowiązują w przypadku wszystkich lotów zaczynających się i/lub kończących na terytorium Kanady.
Kanadyjska Agencja Transportu chroni prawo osób z niepełnosprawnościami do dostępu do usług transportowych za pomocą przepisów zwanych ATPDR.
Przepisy te gwarantują pasażerom z niepełnosprawnościami brak barier podczas korzystania z kanadyjskiej sieci transportu.
Ich celem jest zapewnienie, aby podmioty świadczące usługi transportowe, na przykład linie i porty lotnicze, przestrzegały praw pasażerów lotniczych oraz oferowały usługi wymienione w przepisach ATPDR.

Uchwała ANAC nr 280/2013
Dotyczy wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami, w wieku powyżej 60 lat, w ciąży lub karmiących piersią, o ograniczonej sprawności ruchowej lub podróżujących z małymi dziećmi.
Obowiązuje podczas wszystkich lotów rozpoczynających się lub kończących w Brazylii.
Aby zapewnić wszystkim pasażerom równe możliwości podróżowania, brazylijskie przepisy zapewniają potrzebującym tego osobom prawo do specjalnej asysty.
Podróżni, którzy potrzebują specjalnej asysty, są traktowani jako pasażerowie priorytetowi na każdym etapie podróży. To oznacza, że przysługuje im pierwszeństwo podczas wchodzenia na pokład samolotu, a w razie nieprzewidzianych sytuacji pomoc zostanie im udzielona w pierwszej kolejności. Przykładowo, jeśli lot zostanie odwołany, to osobom takim przysługuje pierwszeństwo przy zapewnianiu alternatywnego lotu lub noclegu.
Brazylijski rząd opublikował przydatny przewodnik dotyczący praw i mobilności pasażerów.
Czym jest AirHelp?
Pomagamy pasażerom uzyskać odszkodowanie za zakłócony lot. Jak dotąd, dzięki nam należne pieniądze trafiły już do 2,7 mln osób.
Jeżeli Twój lot był opóźniony lub odwołany, nasze darmowe narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, czy przysługuje Ci nawet do 600 € odszkodowania.
Najczęściej zadawane pytania

Na czym polega asysta na lotnisku?
Asysta na lotnisku, zwana również specjalną asystą, to usługa zapewniająca pasażerom pomoc od momentu przybycia na lotnisko początkowe aż do chwili opuszczenia lotniska docelowego. Asysta taka świadczona jest zwykle bezpłatnie i przysługuje pasażerom z niepełnosprawnością, ograniczoną sprawnością ruchową, dodatkowymi potrzebami, podróżującym ze zwierzętami asystującymi oraz osobom w podeszłym wieku i – w niektórych przypadkach – kobietom w ciąży.
Jak zgłosić potrzebę asysty specjalnej / asysty na lotnisku / asysty przy przemieszczaniu się?
O tego typu pomoc możesz poprosić, kontaktując się z lotniskiem albo linią lotniczą. Zapytaj te podmioty, jakiego rodzaju asystę specjalną mogą Ci zaoferować.
Czy mogę zabrać w podróż zwierzę asystujące?
W wielu przypadkach podróż z psem przewodnikiem jest dozwolona. Co więcej, wiele portów i linii lotniczych ma wręcz obowiązek dołożyć starań, aby podróż taką umożliwić. Linia lotnicza ma jednak prawo poprosić o dowód na to, że Twój pies przewodnik przeszedł odpowiednie szkolenie. Aby poznać warunki linii lotniczej w tym zakresie, skontaktuj się z nią.
Czy w przypadku złego traktowania albo dyskryminacji mogę uzyskać rekompensatę pieniężną?
To zależy. Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest przekazanie linii lotniczej lub lotnisku skargi. Jeżeli uzyskana odpowiedź nie jest satysfakcjonująca, skargę można zgłosić też do odpowiednich krajowych organów.
Co się dzieje z akcesoriami osoby niepełnosprawnej podczas lotu?
W Brazylii, Kanadzie, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych Twój sprzęt, na przykład wózek inwalidzki albo inne urządzenia wspomagające, musi zostać przewieziony przez linię lotniczą bezpłatnie i z zachowaniem ostrożności. Linia lotnicza powinna umieścić sprzęt w kabinie, jeśli jednak będzie to niemożliwe, trafi on do luku bagażowego i zostanie Ci zwrócony od razu po lądowaniu, przy drzwiach samolotu.
W Stanach Zjednoczonych ustawa Air Carrier Access Act przewiduje dodatkową ochronę i w przypadku uszkodzenia specjalnego sprzętu osoby z niepełnosprawnością gwarantuje rekompensatę.
Jak mogę się dostać do swojego miejsca w samolocie?
Linie lotnicze powinny zapewnić podróżującym z niepełnosprawnością bezpłatną pomoc w dotarciu do miejsca na pokładzie samolotu. Linie mogą również udostępnić windę albo wózek inwalidzki dostosowany do szerokości korytarza w samolocie. Aby oszczędzić sobie niepokoju, zalecamy jednak w momencie rezerwowania lotu sprawdzić dostępność tego rodzaju asysty w Twoim kraju lub regionie.
Tanie linie lotnicze często nie używają rękawów lotniczych, czyli zamkniętych korytarzy prowadzących z budynku terminala do samolotu. Może to utrudnić wejście na pokład. Chociaż podczas lotu tanimi liniami lotniczymi masz prawo do takiego samego standardu specjalnej asysty jak w przypadku innych przewoźników, zalecamy skontaktowanie się zarówno z liniami lotniczymi, jak i z lotniskiem początkowym i docelowym, tak aby mogły się przygotować.
Dodatkowe materiały dla osób z niepełnosprawnością podróżujących samolotem
Dostęp do saloniku lotniskowego w przypadku zakłócenia lotu
Dedykowane wsparcie ekspertów 24/7
100 € za zagubiony lub opóźniony bagaż
100 € w przypadku zakłócenia lotu
Brak opłat za uzyskanie odszkodowania
85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.
O AirHelp pisano w: