Overbooking - Jak zyskać odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład przez przepełniony lot?
Wszystkie linie
Wszystkie państwa
Nie wygrywasz, nie płacisz
Docierając na lotnisko, aby przeżyć długo wyczekiwaną podróż, najgorsze co może się stać, to dowiedzieć się, że lot jest przepełniony i nie ma dla Ciebie miejsc. W wyniku takiego zdarzenia rozpoczęcie wakacji marzeń jest niemożliwe. Nikt z nas nie chce doświadczyć takiej sytuacji, ale i takie niestety się zdarzają. Pasażerom odmawia się wejścia na pokład z powodu przekroczonej rezerwacji miejsc, czyli tak zwanego overbookingu.
Każdy pasażer, któremu przyjdzie zmierzyć się z overbookingiem, powinien wiedzieć, jak w takiej sytuacji postąpić, jakie prawa mu przysługują oraz czy ma możliwość ubiegać się o odszkodowanie za doświadczone niedogodności.
Co to jest overbooking?
Chcąc uniknąć overbookingu, najpierw warto dowiedzieć się, co kryje się pod tym pojęciem i jakie są jego przyczyny. Najczęściej słyszy się o nim w przypadku podróży samolotem. Overbooking = przepełniony lot, czyli zbyt dużo biletów sprzedanych względem miejsc w samolocie.
Overbooking jest powszechną praktyką stosowaną przez linie lotnicze, w celu zapełniania samolotu w 100%. Zdarza się bowiem, że pasażerowie nie docierają na swój lot z różnych powodów, np. opóźnienia poprzedniego lotu, po którym mieli się przesiąść na kolejny. Linie lotnicze wolą więc mieć zapas pasażerów zamiast pustych foteli.
Bumping jako konsekwencja overbookingu
Z overbookingiem związane jest zjawisko bumpingu, który jest jego następstwem. W momencie, gdy wszyscy pasażerowie, którzy wykupili wcześniej rezerwację na dany lot zjawią się na lotnisku ma miejsce bumping.
Bumping to po prostu poinformowanie niektórych pasażerów przez pracowników linii lotniczej, że nie będą wpuszczeni na pokład samolotu z powodu braku miejsc.
Przymusowa rezygnacja z lotu, wynikająca z zaistniałej sytuacji, może przysporzyć wielu niedogodności podróżnym. Może to być przede wszystkim niedotarcie na czas w miejsce docelowe, ale również potrzeba zakupu dodatkowego biletu lotniczego czy rezerwacji hotelu.
Taka sytuacja może powodować irytację i złość wśród pasażerów, którzy zadają sobie wtedy pytanie: Czy overbooking jest legalny? Otóż trzeba wiedzieć, że overbooking jest w pełni legalną praktyką, która często jest stosowana przez linie lotnicze.
Co robić w przypadku overbookingu?
W momencie wystąpienia overbookingu, linia lotnicza ma obowiązek poszukiwania pasażerów, którzy dobrowolnie zrezygnują z pierwotnego lotu w zamian za inny lot i/lub rekompensatę w ustalonej formie (np. voucher). Niezwykle istotny jest fakt, że jeśli pasażer dobrowolnie zrezygnuje ze swojego miejsca w samolocie, nie przysługuje mu już odszkodowanie za overbooking!
Jeśli linia lotnicza odmówiła pasażerowi wejścia na pokład ze względu na overbooking i nie pozostaje nic innego jak czekać na lotnisku na kolejny lot, pasażer ma prawo do szeregu bezpłatnych usług, np.:
zakwaterowania i transportu z i na lotnisko ( jeśli lot zastępczy będzie się odbywać w inny dzień niż pierwotny),
napoje i pożywienie,
dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne.
Jest to regulowane prawnie przez Rozporządzenie WE 261.
Co najważniejsze, w takiej sytuacji pasażerowi przysługuje prawo do dochodzenia o odszkodowanie za overbooking w wysokości nawet 600 €! Dobrze wiedzieć, że cena zakupionego przez Ciebie biletu nie ma wpływu na wysokość odszkodowania.
Kiedy nie przysługuje Ci odszkodowanie za overbooking?
PAMIĘTAJ, jeśli dobrowolnie zrezygnujesz ze swojego miejsca, nie przysługuje Ci odszkodowanie za overbooking!
Właśnie z tego powodu nie zalecamy, aby dobrowolnie rezygnować ze swojego miejsca w samolocie. W większości przypadków pracownicy linii lotniczej szukają ochotników, którzy zgodzą się dobrowolnie zrezygnować z lotu, a w zamian otrzymać voucher i miejsce w następnym samolocie. Linia może także zaoferować miejsce w wyższej klasie, jeżeli zgodzisz się skorzystać z następnego lotu. Decyzja należy do Ciebie, a więc jeśli jest to dla Ciebie satysfakcjonująca oferta, możesz z niej skorzystać. Pamiętaj jednak, że dobrowolna rezygnacja ze swojego miejsca, oznacza utratę wszystkich praw do odszkodowania, które przysługują Ci zgodnie z rozporządzeniem WE 261.
Jeśli dobrowolnie zrezygnujesz ze swojego miejsca, wszystkie Twoje prawa, w tym odszkodowanie za overbooking, zgodnie z rozporządzeniem WE 261 wygasną.
Ile wynosi rekompensata za overbooking?
Jeśli odmówiono Ci prawa do wejścia na pokład i nie zrezygnowałeś(-aś) dobrowolnie ze swojego miejsca, zgodnie z rozporządzeniem WE 261, należy Ci się odszkodowanie za overbooking.
W przypadku overbookingu odszkodowanie nie jest zależne od ceny biletu. Tak jak w przypadku większości sytuacji związanych z odszkodowaniem - wysokość rekompensaty za overbooking zależy od kilku czynników, przede wszystkim od długości planowanego lotu. Na ogół wysokość odszkodowania rozkłada się następująco:
lot do 1500 km to odszkodowanie w wysokości 250 euro.
lot pomiędzy 1500 km a 3500 km to odszkodowanie w wysokości 400 euro.
lot powyżej 3500 km to odszkodowanie w wysokości 600 euro.
Zawsze należy dowiedzieć się jakie warunki należy spełnić, aby móc dochodzić odszkodowania. AirHelp w tej kwestii służy profesjonalną pomocą.
AirHelp - Twój Partner w sytuacji overbookingu!
Lot, którym miałeś lecieć jest przepełniony i nie wpuszczono Cię na pokład samolotu? Zdajemy sobie sprawę, jest to niezwykle stresująca sytuacja. Na szczęście AirHelp służy pomocą. Jesteśmy ekspertami w zakresie praw pasażerów lotniczych oraz ubiegania się o odszkodowania.
Potrzebujemy wyłącznie kilku minut, aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie za overbooking.Wystarczy, że wpiszesz dane swojego lotu do naszego darmowego kalkulatora odszkodowań. Analizuje on setki tysięcy danych dotyczących lotów, dzięki czemu jest w stanie sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie zgodnie z rozporządzeniem WE 261. W ten sposób AirHelp zapewnia bezpłatną wstępną ocenę Twojej sytuacji i szacowaną kwotę przysługującego odszkodowania.
W momencie, gdy nasz kalkulator odszkodowań ustali, że przysługuje Ci prawo do rekompensaty za overbooking, AirHelp natychmiast rozpocznie dochodzenie Twoich praw. Korzystając z naszych usług, masz po swojej stronie kompetentnego partnera, który od wielu lat skutecznie broni praw pasażerów. Zadowolenie klientów jest dla nas priorytetem.
Dlaczego AirHelp?
Dzięki AirHelp proces reklamacji lotu jest prosty i całkowicie bezstresowy. Wykonamy całą pracę za Ciebie i zadbamy o wszystkie niezbędne formalności.
AirHelp jest jedną z największych firm, zajmującą się obroną praw pasażerów na świecie. Posiada swoich prawników w ponad 30 krajach i obsługuje swoich klientów aż w 16 różnych językach. Do obsługi wniosków używana jest najnowocześniejsza technologia, która pozwala pracować nad każdym wnioskiem sprawnie i efektywnie.
Ponadto AirHelp nie pobiera żadnych opłat, jeśli proces zakończy się niepowodzeniem. Korzystanie z naszych usług jest całkowicie pozbawione ryzyka. Firma wyznaje zasadę „nie wygrywasz, nie płacisz”.
Aby mieć pewność, że, samoloty są w pełni wykorzystywane, linie lotnicze zwykle sprzedają kilka biletów więcej, niż jest miejsc w samolocie, co może prowadzić do przepełnienia lotu.
AirHelp…
To odnosząca sukcesy firma, zajmująca się obroną praw pasażerów lotniczych.
Do obsługi każdego wniosku wykorzystuje najnowocześniejszą technologię.
Sprawia, że proces reklamacji lotu jest całkowicie bezstresowy.
Nie pobiera żadnych opłat, jeśli proces zakończy się niepowodzeniem.
Najczęściej zadawane pytania
Jakie są konsekwencje dla pasażerów, jeśli lot będzie przepełniony i zabraknie miejsc w samolocie?
W przypadku wystąpienia overbookingu w pierwszej kolejności linie lotnicze będą poszukiwać osób, które dobrowolnie zrezygnują ze swoich miejsc. Następnie linia lotnicza mają obowiązek odpowiednio zadbać o osoby, które nie zrezygnowały dobrowolnie ze swoich miejsc w samolocie, a w wyniku overbookingu ich podróż samolotem nie jest możliwa.
Czy mogą mnie nie wpuścić do samolotu?
Istnieją pewne sytuacje, w których pasażer może nie zostać wpuszczony na pokład samolotu. Mowa tutaj na przykład o overbookingu, ale również o sytuacjach, w których pasażer jest pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub kiedy przejawia agresywne zachowania.
Co robić, żeby uniknąć overbookingu?
Można zmniejszyć prawdopodobieństwo overbookingu, stosując poniższe dobre praktyki:
szybka odprawa on-line lub w aplikacji linii lotniczej - nie czekaj na ostatnią chwilę!
wcześniejsze rezerwacja konkretnego miejsca w samolocie - przeważnie można to zrobić na etapie kupowania biletu lotniczego,
omijanie tańszych ofert na loty Last Minute,
wybieranie lotów w wyższej klasie niż ekonomiczna,
dołączenie do programów lojalnościowych danej linii lotniczej,
omijanie latania w popularnych terminach, np. w majówkę lub w święta,
wybieranie lotów poza najpopularniejszymi godzinami, np, w środku dnia.
To odnosząca największe sukcesy firma, zajmująca się obroną praw pasażerów.
Do obsługi każdego wniosku wykorzystuje najnowocześniejszą technologię.
Sprawia, że proces reklamacji lotu jest całkowicie bezstresowy.
Nie pobiera żadnych opłat, jeśli proces zakończy się niepowodzeniem.
100 € w przypadku zakłócenia lotu
Dostęp do saloniku lotniskowego w przypadku zakłócenia lotu
100 € za zagubiony lub opóźniony bagaż
Dedykowane wsparcie ekspertów 24/7
Brak opłat za uzyskanie odszkodowania
85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.
O AirHelp pisano w: