Doskonała

225 056

recenzji w serwisie

Trustpilot

Europejskie Rozporządzenie WE 261: wszystko, co musisz wiedzieć

Sprawdź odszkodowanie
Europejskie Rozporządzenie WE 261: wszystko, co musisz wiedzieć

Uzyskaj odszkodowanie za zakłócenia lotu

  • Nawet do 600 € na osobę

  • Za opóźnioneodwołane loty oraz w wielu innych przypadkach

  • Sprawdź swój lot – to zajmie tylko 2 minuty

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • Rozporządzenie WE 261 chroni prawa pasażerów lotniczych w UE.

  • Obejmuje to opóźnienia, odwołania oraz przepełnienia lotu.

  • Możesz otrzymać do 600 € odszkodowania.

Sprawdź odszkodowanie

Latanie samolotem jest frustrujące, gdy coś idzie nie tak. Na szczęście istnieje rozporządzenie WE 261, które chroni Twoje prawa i zapewnia odszkodowanie w przypadku odwołania lotu przez linię lotniczą, przepełnienia lotu lub odmowy przyjęcia na pokład. Opóźnienia powyżej 3 godzin również mogą uprawniać Cię do odszkodowania — jeśli winę za tę sytuację ponosi linia lotnicza.

Nasz zespół ekspertów prawnych pociąga linie lotnicze do odpowiedzialności, aby zapewnić Ci wypłatę należnego odszkodowania za lot zgodnie z rozporządzeniem WE 261.

W skrócie

Poznaj swoje prawa pasażera wynikające z rozporządzenia WE 261

Linie lotnicze muszą wypłacić Ci odszkodowanie za odwołane loty, opóźnienia trwające ponad 3 godziny lub odmowę przyjęcia na pokład, jeśli to one ponoszą za to winę.

Odszkodowanie wynosi od 250 € do 600 € na osobę, w zależności od odległości lotu. Kwoty są ustalone przez prawo, więc linie lotnicze nie mogą zaoferować Ci mniej.

Rozporządzenie WE 261 ma zastosowanie do wszystkich lotów odlatujących z UElinii lotniczych z siedzibą w UE obsługujących przyloty na lotniska w UE. Nie obejmuje ono tylko przylotów obsługiwanych przez linie lotnicze spoza UE.

Masz również prawo do opieki podczas oczekiwania. Linie lotnicze muszą zapewnić Ci posiłki i napoje, nocleg w hotelu oraz transport do i z lotniska, jeśli będzie taka potrzeba.

3 kroki do złożenia wniosku

Wyślij wniosek w 2 minuty

krok 1

Wyślij wniosek w 2 minuty

Działamy szybko, bezpiecznie i łatwo.

Zajmujemy się wszystkim za Ciebie

krok 2

Zajmujemy się wszystkim za Ciebie

Żadnych formalności ani godzin spędzonych na czekaniu!

Dostajesz €€€

krok 3

Dostajesz €€€

Nasza opłata pochodzi z Twojej wygranej. Nie możesz przegrać.

Sprawdź odszkodowanie

Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że linie lotnicze wolałyby uniknąć wypłacania odszkodowań zgodnie z rozporządzeniem WE 261! Chociaż możesz samodzielnie złożyć wniosek o odszkodowanie za pośrednictwem strony internetowej linii lotniczej, będzie to prawdopodobnie skomplikowane, czasochłonne i stresujące.

Właśnie po to jesteśmy. Dysponujemy zespołem ponad 400 AirHelperów, którzy przejmą od Ciebie ciężar, uproszczą proces i w razie potrzeby skierują sprawę do sądu.

Wystarczy, że wprowadzisz dane swojego lotu w naszym łatwym w obsłudze narzędziu do sprawdzania wysokości odszkodowania, a my zapewnimy Ci zwrot pieniędzy.

Nie wygrywasz, nie płacisz!

Pobieramy opłatę tylko w przypadku pozytywnego rozpatrzenia roszczenia. Aby uzyskać więcej informacji, sprawdź, wysokość opłaty, którą pobieramy w przypadku wygranej.


Kiedy przysługuje mi odszkodowanie zgodnie z rozporządzeniem WE 261?

Istnieją trzy główne powody, dla których możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości od 250 € do 600 € od linii lotniczej.

  • Odmowa przyjęcia na pokład oznacza, że linia lotnicza uniemożliwiła Ci wejście na pokład, mimo posiadania przez Ciebie ważnego biletu i dotarcia do bramki na czas. Często zdarza się to z powodu przepełnienia lotu przez linię lotniczą.

  • Odwołane loty mogą kwalifikować się do odszkodowania, jeśli linia lotnicza poinformowała Cię o tym na mniej niż 14 dni przed odlotem.

  • Długie opóźnienia lotów (3 godziny lub więcej) mogą podlegać rekompensacie, jeśli opóźnienie ma wpływ na czas przylotu (a nie na czas odlotu samolotu).


Pomagamy w egzekwowaniu praw konsumentów

kalkulator odszkodowania wynikającego z rozporządzenia WE 261

Sprawdź, co Ci przysługuje

1 Pasażer(owie)

250 €

Do 1500 km

400 €

1500–3500 km

600 €

Od 3500 km


Ile pieniędzy mogę otrzymać?

Rzeczywista wysokość odszkodowania zależy od wielu czynników, w tym od pokonanej odległości oraz czasu opóźnienia w momencie dotarcia do miejsca docelowego.

Map of Europe showing EC 261 compensation amounts by flight distance | €250: 1,500km or less | €400: 1,500 - 3,500km or over 1,500km within EU | €600: 3,500km or more outside of EU.
250 €400 €600 €
Loty na dystansie do 1500 kmLoty na dystansie 1500–3500 km lub powyżej 1500 km w obrębie UELoty na dystansie co najmniej 3500 km

Które kraje są objęte rozporządzeniem WE 261?

Jeśli chodzi o odszkodowanie wynikające z rozporządzenia WE 261/2004, obejmuje ono większość lotów europejskich.

Obejmuje to nie tylko przestrzeń powietrzną UE, ale także Islandię, Norwegię, Szwajcarię i tak zwane „regiony oddalone” (Gujana Francuska i Martynika, Majotta, Gwadelupa i Reunion, Saint-Martin, Madera i Azory oraz Wyspy Kanaryjskie).

Linie lotnicze z UELinie lotnicze spoza UE
Wylot z lotniska w UE✔️ Objęty rozporządzeniem✔️ Objęty rozporządzeniem
Przylot na lotnisko w UE✔️ Objęty rozporządzeniem❌ Nieobjęty rozporządzeniem

Loty międzynarodowe są objęte ubezpieczeniem, jeśli lot rozpoczyna się z lotniska w UE lub jeśli miejsce docelowe znajduje się w UE, a lot jest obsługiwany przez europejskiego przewoźnika.

Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy Twoja podróż jest objęta rozporządzeniem, jest skorzystanie z narzędzia do weryfikacji lotu AirHelp.

Pamiętaj, że nie musisz być obywatelem UE, aby skorzystać z przepisów rozporządzenia WE 261!

Kiedy NIE możesz ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z rozporządzeniem WE 261?

Nie możesz uzyskać odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem WE 261 za zakłócenia, które są niezależne od linii lotniczej, takie jak wojny lub strajki kontroli ruchu lotniczego.

Istnieją jednak sytuacje, w których roszczenie na podstawie rozporządzenia WE 261 może zostać uznane za zasadne. Na przykład, jeśli inne linie lotnicze były w stanie przygotować się na złe warunki pogodowe, a Twoja tego nie zrobiła, możesz mieć prawo do odszkodowania.

AirHelp na bieżąco śledzi sprawy rozpatrywane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości oraz wszelkie zmiany przepisów, dzięki czemu zawsze wiemy, kiedy Twój wniosek może mieć większe szanse, niż myślisz.


Inne prawa przysługujące Ci na mocy rozporządzenia WE 261

Rozporządzenie WE 261 jest jednym z najbardziej kompleksowych aktów prawnych dotyczących praw pasażerów na świecie. Oprócz odszkodowania pieniężnego określa ono również sposób, w jaki linia lotnicza musi Cię traktować.

Jeśli więc Twój lot jest opóźniony lub odwołany albo odmówiono Ci wejścia na pokład, przysługują Ci inne prawa wynikające z rozporządzenia WE 261.

Prawo do opieki:

Kupony na jedzenie i napoje

Pobyt w hotelu, w razie potrzeby

Transfer, w razie potrzeby

Dostęp do środków komunikacji elektronicznej

Czy mogę również otrzymać zwrot środków lub alternatywny lot?

Tak! Jeśli lot został odwołany, możesz otrzymać odszkodowanie za stracony czas. Masz również prawo do zmiany trasy na najbliższy dostępny lot do miejsca docelowego lub do pełnego lub częściowego zwrotu kosztów pierwotnego biletu.

W przypadku opóźnień, jeśli opóźnienie przekroczy 5 godzin, możesz zrezygnować z lotu i otrzymać pełny zwrot środków za niewykorzystany lot.

Czy przysługują mi napoje?

Tak! Masz prawo do opieki, co oznacza, że linia lotnicza musi zapewnić Ci przekąski, posiłki i wodę, jeśli utkniesz na lotnisku.

Czy linie lotnicze muszą zapewnić mi hotel?

Tak! Jest to objęte prawem do opieki. Jeśli konieczne jest zakwaterowanie na noc, muszą zapewnić Ci pokój w hotelu oraz transport z lotniska i na lotnisko.

Co zrobić, jeśli będę mieć potrzebę wykonania połączenia telefonicznego lub skorzystania z Internetu?

Rozporządzenie WE 261 daje Ci prawo do dostępu do środków komunikacji, w tym do dwóch połączeń telefonicznych, wiadomości teleksowych lub faksowych oraz wiadomości e-mail. Jest to szczególnie ważne, jeśli lotnisko nie oferuje bezpłatnego Wi-Fi lub jeśli w innym wypadku konieczne byłoby skorzystanie z drogiego mobilnego transferu danych, aby wykonać połączenie.

Co się stanie, jeśli linie lotnicze umieszczą mnie w klasie wyższej lub niższej?

Jeśli zaoferowano Ci lot alternatywny i bilet w wyższej klasie, przewoźnik lotniczy nie może pobrać od Ciebie żadnej dodatkowej opłaty. Z drugiej strony, jeśli nastąpi przeniesienie do niższej klasy, możesz otrzymać zwrot 30–75% ceny pierwotnie zapłaconej za bilet.


Jak złożyć wniosek na podstawie rozporządzenia WE 261

Istnieją dwa sposoby składania wniosku na podstawie rozporządzenia WE 261 — bezpośrednio do linii lotniczej lub za pośrednictwem zewnętrznego eksperta, takiego jak AirHelp.

Wywalczyliśmy odszkodowania dla 3 mln pasażerów linii lotniczych na całym świecie.

Składanie wniosku za pośrednictwem linii lotniczej

Każda linia lotnicza ma własną procedurę reklamacyjną, która powinna być dostępna na jej stronie internetowej. Należy zebrać wszystkie dokumenty dotyczące lotu, zapoznać się z przepisami, aby ustalić, czy roszczenie jest zasadne, a następnie złożyć reklamację i śledzić jej przebieg.

Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi lub odpowiedź nie jest satysfakcjonująca, możesz skontaktować się z odpowiednim krajowym organem lotnictwa cywilnego i zgłosić swoje roszczenie. Jeśli to nie pomoże, możesz rozważyć zatrudnienie prawnika i podjęcie kroków prawnych na drodze sądowej.

Składanie wniosku z pomocą AirHelp

Zajmujemy się wszystkim od początku do końca, aby maksymalnie uprościć procedurę uzyskiwania należnych Ci pieniędzy.

  1. Sprawdź, czy Twój zakłócony lot kwalifikuje się do odszkodowania, korzystając z naszego szybkiego narzędzia do sprawdzania.

  2. Prześlij wszystkie dokumenty — poinformujemy Cię dokładnie, czego potrzebujemy.

  3. Usiądź wygodnie i czekaj na pieniądze! Zajmiemy się wszystkimi pozostałymi formalnościami — nawet jeśli będziemy musieli wystąpić w Twoim imieniu do sądu.

Czym jest AirHelp?

AirHelp to zespół ponad 400 ekspertów w dziedzinie praw pasażerów linii lotniczych, przepisów i regulacji. Od 2013 roku pomogliśmy milionom pasażerów na całym świecie, ponieważ wierzymy, że każdy zasługuje na jak najlepsze i jak najsprawniejsze podróże.

Jesteśmy światowym liderem w branży odszkodowań lotniczych

253+ mln

lotów sprawdzonych w zeszłym roku

12+ mln

osób objęło swoje loty ochroną AirHelp+

3+ mln

pasażerów otrzymało odszkodowania

60+

partnerstw z najbardziej znanymi markami usług turystycznych

AirHelp działa na zasadzie „nie wygrywasz, nie płacisz”, więc nie płacisz nam nic z góry — nawet jeśli będziemy musieli skierować Twoją sprawę do sądu. Jeśli wygramy, nasza prowizja wynosi 35% od odszkodowania, a resztę pieniędzy możesz przeznaczyć na dowolny cel. Jeśli skierujemy sprawę do sądu i wygramy, pobieramy dodatkowo tylko 15% od odszkodowania.

Jakie dokumenty będą potrzebne do złożenia wniosku?

Każda linia lotnicza ma inne wymagania dotyczące dokumentów, ale my dokładnie poinformujemy Cię, czego potrzebujesz — niezależnie od tego, z kim lecisz — i sprawimy, że proces ten będzie tak szybki i prosty, jak to tylko możliwe.

Typowe dokumenty, o które prosimy podczas rozpatrywania zgłoszenia, to potwierdzenie rezerwacjikarty pokładowe (w formie elektronicznej lub papierowej).

Nie martw się, jeśli uległy zgubieniu lub zostały wyrzucone, ponieważ mamy wiele pomysłów, jak zdobyć potrzebne informacje.

Jeśli ubiegasz się o zwrot dodatkowych kosztów, takich jak zakwaterowanie lub wyżywienie, lub kosztów związanych z nieodbyciem się zaplanowanych wydarzeń w wyniku zakłócenia lotu, potrzebne będą również rachunki, faktury lub wyciągi bankowe.

Lista kontrolna dotycząca składania wniosku

  • Zachowaj karty pokładowe i dokumenty podróżne.

  • Zbierz dowody (np. zdjęcia tablic odlotów lub e-maile od linii lotniczych)

  • Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie, korzystając z naszego bezpłatnego narzędzia do weryfikacji lotu.


  • Złóż wniosek za pośrednictwem AirHelp.

  • To wszystko. My zajmiemy się całą resztą.

Sprawdź, czy Twój lot się kwalifikuje

Wszystkie linie

Wszystkie państwa

Nie wygrywasz, nie płacisz

Jak długo trwa proces obsługi wniosku o odszkodowanie?

Proces ten może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy lub dłużej, w zależności od tego, czy będziemy musieli zwrócić się do sądu w celu uzyskania odszkodowania. Będziemy Cię na bieżąco informować o statusie Twojej sprawy.

Czy jest określony termin na złożenie wniosku?

Twoje prawo do odszkodowania na podstawie rozporządzenia WE 261 ostatecznie wygasa, ale termin ten różni się w zależności od miejsca lotu i siedziby linii lotniczej.

Więcej praw pasażera do odkrycia:

Prawa pasażerów lotniczych