Doskonała

226 757

recenzji w serwisie

Trustpilot

Rozporządzenie UK 261: wszystko, co musisz wiedzieć

Sprawdź odszkodowanie
Rozporządzenie UK 261: wszystko, co musisz wiedzieć

Uzyskaj odszkodowanie za zakłócenia lotu

  • Nawet do 600 € na osobę

  • Za opóźnioneodwołane loty oraz w wielu innych przypadkach

  • Sprawdź swój lot – to zajmie tylko 2 minuty

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • Możesz otrzymać odszkodowanie w wysokości do 600 € .

  • Rozporządzenie UK 261 obejmuje opóźnienia, odwołania oraz przepełnienia lotu.

  • UK 261 dotyczy wszystkich, a nie tylko obywateli Wielkiej Brytanii!

Sprawdź odszkodowanie

Niewiele rzeczy tak wystawia cierpliwość na próbę jak opóźniony lub odwołany lot. Na szczęście istnieją przepisy dotyczące praw pasażerów linii lotniczych, które mają zastosowanie w przypadku wystąpienia problemów.

Od czasu Brexitu Brytyjskie Rozporządzenie UK 261 chroni Twoje prawa i zapewnia odszkodowanie w przypadku odwołania lotu, opóźnienia lotu o ponad 3 godziny lub przepełnienia lotu i odmowy wejścia na pokład. Możesz również mieć prawo do odszkodowania, jeśli zakłócenie jest winą linii lotniczych.

Firma AirHelp wywalczyła odszkodowania dla 3 mln pasażerów linii lotniczych na całym świecie.

W skrócie

BRYTYJSKIE ROZPORZĄDZENIE UK 261: Poznaj swoje prawa pasażera

Rozporządzenie UK 261 dotyczy wszystkich lotów odlatujących z dowolnego lotniska w Wielkiej Brytanii, niezależnie od linii lotniczej, którą lecisz.

Przyloty do Wielkiej Brytanii z innych krajów są również objęte przepisami, jeśli są obsługiwane przez linię lotniczą z Wielkiej Brytanii lub UE. Ponadto rozporządzenie UK 261 obejmuje wszystkie loty przylatujące do Unii Europejskiej liniami lotniczymi z Wielkiej Brytanii.

Odszkodowanie wynosi od 250 € do 600 € na osobę, w zależności od odległości lotu. Kwoty są ustalone przez prawo, więc linie lotnicze nie mogą zaoferować Ci mniej.

Linie lotnicze muszą wypłacić Ci odszkodowanie za odwołane loty, opóźnienia trwające ponad 3 godziny lub odmowę przyjęcia na pokład, jeśli to one ponoszą za to winę.

Masz również prawo do opieki podczas oczekiwania. Linie lotnicze muszą zapewnić posiłki i napoje, nocleg w hotelu oraz transport do i z hotelu, jeśli to konieczne.

3 kroki do złożenia wniosku

Wyślij wniosek w 2 minuty

krok 1

Wyślij wniosek w 2 minuty

Działamy szybko, bezpiecznie i łatwo.

Zajmujemy się wszystkim za Ciebie

krok 2

Zajmujemy się wszystkim za Ciebie

Żadnych formalności ani godzin spędzonych na czekaniu!

Dostajesz £££

krok 3

Dostajesz £££

Nasza opłata pochodzi z Twojej wygranej. Nic nie tracisz.

Sprawdź odszkodowanie
Nie wygrywasz, nie płacisz!

Pobieramy opłatę dopiero po pomyślnym uzyskaniu odszkodowania. Aby uzyskać więcej informacji, sprawdź nasze przystępne ceny.

Linie lotnicze nie ułatwiają ubiegania się o odszkodowanie wynikające z przepisów rozporządzenia UK 261 i nie są zbyt chętne do wypłacania odszkodowań. Możesz złożyć wniosek samodzielnie za pośrednictwem strony internetowej linii lotniczej, ale proces ten jest często powolny, skomplikowany i stresujący.  

Wtedy wkraczamy my. Dysponujemy zespołem ponad 400 AirHelperów, którzy zajmą się najtrudniejszymi sprawami – ściganiem linii lotniczej i biurokracją. A jeśli będzie trzeba, skierują sprawę do sądu.  

Wystarczy, że wprowadzisz dane swojego lotu w naszym łatwym w obsłudze narzędziu do sprawdzania wysokości odszkodowania, a my zapewnimy Ci zwrot pieniędzy.

BRYTYJSKIE ROZPORZĄDZENIE UK 261: Co Ci przysługujeKiedy ma zastosowanie
Nawet do 600 € odszkodowaniaOpóźnienia powyżej 3 godzin, odwołania z mniej niż 14-dniowym wyprzedzeniem, odmowa przyjęcia na pokład
Prawo do opieki (wyżywienie, zakwaterowanie, transport)Kiedy utkniesz na lotnisku na długie godziny
Pełny zwrot środków lub lot zastępczyOdwołania i odmowa przyjęcia na pokład, za które nie ponosisz odpowiedzialności

Kiedy mogę otrzymać odszkodowanie wynikające z przepisów rozporządzenia UK 261?

Istnieją trzy główne powody, dla których możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości od 250 € do 600 € od linii lotniczej.

  • Długie opóźnienia lotów (3 godziny lub więcej) mogą podlegać rekompensacie, jeśli opóźnienie ma wpływ na czas przylotu (a nie na czas odlotu samolotu).

  • Odwołane loty mogą kwalifikować się do odszkodowania, jeśli linia lotnicza poinformowała Cię o tym na mniej niż 14 dni przed odlotem.

  • Odmowa przyjęcia na pokład oznacza, że linia lotnicza uniemożliwiła Ci wejście na pokład, mimo posiadania przez Ciebie ważnego biletu i dotarcia do bramki na czas. Najczęściej zdarza się to z powodu przepełnienia lotu przez linię lotniczą.


Pomagamy w egzekwowaniu praw konsumentów

Kalkulator odszkodowania

Sprawdź, co Ci przysługuje

1 Pasażer(owie)

250 €

Do 1500 km

400 €

1500–3500 km

600 €

Od 3500 km


Jaka kwota powinna mi przysługiwać?

UK Flight Compensation: Map of UK and Europe showing UK 261 compensation amounts by flight distance | £220: 1,500km or less | £350: 1,500 - 3,500km | £520: 3,500km or more.
220 £350 £520 £
Loty na dystansie do 1500 kmLoty na dystansie 1500–3500 kmLoty na dystansie co najmniej 3500 km

Warto wiedzieć: Kwota, do której masz prawo, nie zależy od ceny biletu – jest ona uzależniona od odległości lotu.

Które kraje są objęte ochroną na mocy rozporządzenia UK 261?

Taką ochroną objęte są prawie wszystkie loty do lub z Wielkiej Brytanii. Mogą one kwalifikować się do odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem UK 261.

Linia lotnicza z Wielkiej BrytaniiLinia lotnicza spoza Wielkiej Brytanii
Wylot z lotniska w Wielkiej Brytanii✔️ Objęty rozporządzeniem✔️ Objęty rozporządzeniem
Przylot na lotnisko w Wielkiej Brytanii✔️ Objęty rozporządzeniem❌ Nieobjęty rozporządzeniem
Przylot na lotnisko w UE✔️ Objęty rozporządzeniem❌ Nieobjęty rozporządzeniem

Pamiętaj! Loty mogą być również objęte innymi przepisami. Przykładowo, loty do i z Unii Europejskiej są również chronione na mocy praw pasażerów lotniczych UE.

Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy Twoja podróż jest objęta rozporządzeniem, jest skorzystanie z narzędzia do weryfikacji lotu AirHelp.

Kiedy NIE możesz ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z rozporządzeniem UK 261?

Zakłócenia, na które linia lotnicza nie ma wpływu, takie jak erupcje wulkanów lub strajki kontroli ruchu lotniczego, nie kwalifikują się do odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem UK 261.

Istnieją jednak mniej jasne sytuacje, w których roszczenie na podstawie rozporządzenia UK 261 może zostać uznane za zasadne. Na przykład, jeśli inne linie lotnicze były w stanie przygotować się na złe warunki pogodowe, a Twoja miała opóźnienie, możesz mieć prawo do odszkodowania.

AirHelp na bieżąco śledzi sprawy rozpatrywane przez Sąd Najwyższy Zjednoczonego Królestwa i brytyjski sąd apelacyjny, a także wszelkie zmiany w brytyjskim rozporządzeniu 261, które obecnie rozwija się niezależnie od prawa unijnego w związku z Brexitem. Dzięki temu wiemy, kiedy Twój wniosek ma większe szanse powodzenia, niż myślisz.

Strajki pracowników linii lotniczej kwalifikują się do odszkodowania. Oto krótki przewodnik:


Więcej praw zgodnie z rozporządzeniem UK 261

Rozporządzenie UK 261 – wzorujące się na europejskim rozporządzeniu WE 261 – jest jednym z najbardziej kompleksowych aktów prawnych dotyczących praw pasażerów na świecie. Oprócz odszkodowania pieniężnego określa ono również sposób, w jaki linia lotnicza musi Cię traktować.

Prawo do opieki:

Kupony na jedzenie i napoje

Pobyt w hotelu, w razie potrzeby

Transfer, w razie potrzeby

Dostęp do środków komunikacji elektronicznej

Czy przysługuje mi zwrot kosztów lub zmiana rezerwacji?

Tak! Jeśli lot został odwołany, masz prawo do pełnego lub częściowego zwrotu środków pierwotnego biletu. Masz również prawo do zmiany trasy na najbliższy dostępny lot do miejsca docelowego. Możesz również otrzymać odszkodowanie za stracony czas. A jeśli opóźnienie przekroczy 5 godzin, możesz zrezygnować z podróży i otrzymać pełny zwrot kosztów niewykorzystanego biletu.

Co się stanie, jeśli linie lotnicze umieszczą mnie w klasie wyższej lub niższej?

Jeśli zaakceptujesz lot alternatywny lub bilet w wyższej klasie, linia lotnicza nie może pobrać od Ciebie żadnej dodatkowej opłaty. Z drugiej strony, jeśli nastąpi przeniesienie do niższej klasy, możesz otrzymać zwrot 30–75% ceny pierwotnie zapłaconej za bilet.

Jakie masz prawa do opieki?

Jeśli Twój lot jest opóźniony lub odwołany albo odmówiono Ci wejścia na pokład, przysługują Ci inne prawa wynikające z rozporządzenia UK 261.

Skąd będę wiedzieć, jakie mam prawa?

Linie lotnicze mają obowiązek wywieszenia informacji wyjaśniających wszystkie prawa pasażerów wynikające z rozporządzenia UK 261. Prawdopodobnie znajduje się ona przy stanowisku odprawy, ale jeśli jej tam nie ma, możesz znaleźć przewodnik Departamentu Transportu dotyczący Twoich praw w Internecie.


Jak złożyć wniosek o odszkodowanie wynikające z przepisów rozporządzenia UK 261

Istnieją dwa sposoby składania wniosku o odszkodowanie na podstawie rozporządzenia UK 261 – bezpośrednio przez linię lotniczą lub za pośrednictwem niezależnego eksperta, takiego jak AirHelp.

Samodzielne składanie wnioskuSkładanie wniosku z pomocą AirHelp
❌ Duży nakład pracy – wszystko robisz samodzielnie✔️ Niewielki wysiłek – zajmujemy się wszystkim za Ciebie
❌ Sukces zależy od tego, jak dobrze znasz zasady✔️ Pewny sukces – wiemy, jak zmaksymalizować wartość Twojego roszczenia
❌ Brak wsparcia prawnego✔️ Współpracujemy z ekspertami prawnymi
❌ Darmowe, ale mniejsze szanse na wygraną!✔️ Nie wygrywasz, nie płacisz!

Złóż wniosek za pośrednictwem AirHelp

  1. Podaj szczegóły lotu, a my sprawdzimy, czy kwalifikujesz się do odszkodowania.

  2. Prześlij dokumenty — poinformujemy Cię dokładnie, czego potrzebujemy.

  3. Usiądź wygodnie i czekaj na pieniądze!

Zajmujemy się wszystkim od początku do końca, aby maksymalnie uprościć procedurę uzyskiwania należnych Ci pieniędzy.

Czym jest AirHelp?

AirHelp zatrudnia ponad 400 specjalistów na całym świecie, którzy mogą pomóc Ci w zakresie praw pasażerów linii lotniczych, przepisów i regulacji. Od 2013 roku pomogliśmy 3 mln pasażerów uzyskać należne im odszkodowania.

Jesteśmy światowym liderem w branży odszkodowań lotniczych

253+ mln

lotów sprawdzonych w zeszłym roku

12+ mln

osób objęło swoje loty ochroną AirHelp+

3+ mln

pasażerów otrzymało odszkodowania

60+

partnerstw z najbardziej znanymi markami usług turystycznych

AirHelp wierzy w sprawiedliwość dostępną dla wszystkich. Dlatego oferujemy politykę „nie wygrywasz, nie płacisz”, dzięki czemu nie płacisz nam nic z góry — nawet jeśli Twoja sprawa trafi do sądu.

Jeśli wygramy, nasza standardowa opłata wynosi 35% od kwoty odszkodowania, a resztę pieniędzy możesz przeznaczyć na dowolny cel. Jeśli będziemy reprezentować Cię w sądzie i wygramy, pobieramy dodatkowo 15%.

Jakie dokumenty będą potrzebne do złożenia wniosku?

Każda linia lotnicza ma inne wymagania. Aby jednak wszystko było proste, podczas składania wniosku poinformujemy Cię dokładnie, co jest wymagane w Twoim przypadku.

Typowe dokumenty to potwierdzenie rezerwacjikarty pokładowe (w formie elektronicznej lub papierowej).

Lista kontrolna dotycząca składania wniosku

  • Zachowaj karty pokładowe i dokumenty podróżne.

  • Zbierz dowody (np. zdjęcia tablic odlotów lub e-maile od linii lotniczych).

  • Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie, korzystając z naszego bezpłatnego narzędzia do weryfikacji lotu.


  • Złóż wniosek za pośrednictwem AirHelp.

  • To wszystko. My zajmiemy się całą resztą.

Sprawdź, czy Twój lot się kwalifikuje

Wszystkie linie

Wszystkie państwa

Nie wygrywasz, nie płacisz

Jak długo trwa proces obsługi wniosku o odszkodowanie?

Uzyskiwanie odszkodowania może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy lub dłużej, w zależności od reakcji linii lotniczej oraz od tego, czy będziemy musieli zwrócić się do sądu. Będziemy Cię na bieżąco informować o statusie Twojej sprawy.

Czy istnieje termin na złożenie wniosku?

Zgodnie z prawem brytyjskim prawo do odszkodowania na podstawie rozporządzenia UK 261 wygasa po upływie 6 lat.

Więcej praw pasażera do odkrycia:

Prawa pasażerów lotniczych