Odszkodowanie na podstawie konwencji montrealskiej: co powinni wiedzieć pasażerowie z USA

Zgodnie z konwencją montrealską możesz:
Obciąż linie lotnicze kosztami za spowodowane przez nie obrażenia ciała lub szkody.
Złóż wniosek o odszkodowanie w wysokości do 7850 € za opóźnienia i odwołania lotów.
Uzyskaj do 1900 € w przypadku problemów z bagażem.
Opóźnione i odwołane loty mogą być kosztowne, zwłaszcza jeżeli trzeba zapłacić za hotel lub można przegapić ważne wydarzenia. Jeśli linie lotnicze zgubią lub uszkodzą Twój bagaż, koszty będą jeszcze wyższe.
Na szczęście, jeśli podróżujesz samolotem na trasach międzynarodowych, prawie na pewno obejmuje Cię podstawowa ochrona wynikająca z konwencji montrealskiej (MC99). Pozwala to na złożenie wniosku o zwrot kosztów spowodowanych przez linie lotnicze – ale jest to skomplikowane! Wyjaśnijmy to dokładniej.
W skrócie
Prawa pasażerów wynikające z konwencji montrealskiej
Linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność w przypadku spowodowania śmierci lub obrażeń ciała pasażerów maksymalnie do kwoty około 200 000 dolarów, zależnie od kursu wymiany walut.
W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu linie lotnicze mogą być zobowiązane do wypłacenia Ci do 7850 € odszkodowania z tytułów takich jak koszty hoteli lub spóźnienia na loty przesiadkowe.
Koszty uszkodzonego lub wymienionego bagażu pokrywa linia lotnicza – do wysokości 1900 € – jeśli to ona ponosi winę i jeśli złożysz wniosek w ściśle określonym terminie.
W Stanach Zjednoczonych odszkodowania często ograniczają się do strat finansowych, ale inne terytoria, takie jak UE, uznają również wnioski dotyczące szkód emocjonalnych.
Konwencja ta została uznana przez ponad 140 krajów i terytoriów – w tym Stany Zjednoczone, Unię Europejską i większość państw członkowskich ONZ.
Dotyczy to wyłącznie lotów międzynarodowych. Loty krajowe są uwzględnione, jeżeli planowane jest międzylądowanie w innym kraju podczas podróży.
Można złożyć wniosek o odszkodowaniu w ciągu 2 lat, ale wnioski dotyczące uszkodzonego bagażu należy złożyć w ciągu 7 dni, a wnioski dotyczące bagażu opóźnionego w ciągu 21 dni.
Konwencja montrealska zapewnia mniejszą ochronę niż szczegółowe przepisy dotyczące ochrony pasażerów. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, a sytuację komplikuje fakt, że różne regiony różnie interpretują przepisy.
Jeśli Twój lot był opóźniony lub odwołany, AirHelp sprawdzi, które przepisy mają zastosowanie, i złoży wniosek zgodnie z tymi, które są najkorzystniejsze w Twoim przypadku.
krok 1
Podaj szczegóły swojego lotu
Sprawdzamy, czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przysługuje Ci odszkodowanie.
krok 2
Zajmujemy się wszystkim za Ciebie
Żadnych formalności ani godzin spędzonych na czekaniu!
Pierwszym krokiem jest skorzystanie z szybkiego i łatwego w obsłudze narzędzia AirHelp do sprawdzania, czy kwalifikujesz się do odszkodowania, aby dowiedzieć się, czy przysługuje Ci odszkodowanie.
Ze względu na dodatkową pracę, której to wymaga, tylko w nielicznych przypadkach zajmujemy się wnioskami wynikającymi z konwencji montrealskiej. Po złożeniu wniosku poinformujemy Cię, czy możemy pomóc w Twojej sprawie, czy też lepiej będzie skontaktować się bezpośrednio z liniami lotniczymi.
Nie wygrywasz, nie płacisz!
Opłatę pobieramy tylko wtedy, gdy uzyskamy dla Ciebie odszkodowanie. Aby uzyskać więcej informacji, sprawdź, wysokość opłaty, którą pobieramy w przypadku wygranej.
Co to jest konwencja montrealska?
Konwencja montrealska to umowa dotycząca praw pasażerów lotniczych, która od 1999 r. obowiązuje w ponad 140 krajach. Na jej podstawie linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność finansową za obrażenia ciała i śmierć pasażerów, uszkodzenie lub utratę ich bagażu oraz koszty (tak zwane szkody) wynikające z opóźnionych, odwołanych lub przepełnionych lotów.
Konwencja montrealska nie używa słowa „odszkodowanie” na określenie tego, do czego mają prawo pasażerowie. Zamiast tego mówi o wyrównaniu szkód, które oznacza albo pieniądze, które otrzymuje się za obrażenia ciała, albo pieniądze na pokrycie kosztów poniesionych przez daną osobę, np. z powodu utraty bagażu.
Konwencja montrealska może być podstawą wniosku o odszkodowanie za:
zgubiony, opóźniony lub uszkodzony bagaż;
odwołanie, opóźnienie lub przepełnienie lotu, o ile było to spowodowane winą linii lotniczych.
Jednak różne kraje różnie interpretują pojęcie „wyrównania szkód”.
Interpretacja tego, co dokładnie obejmuje pojęcie wyrównania szkód, różni się zależnie od miejsca rozpatrywania sprawy. Na niektórych terytoriach, takich jak Stany Zjednoczone, wyrównanie szkód dotyczy tylko strat finansowych. Jeśli stracisz przedpłaconą rezerwację, staniesz przed koniecznością zapłaty za dodatkową noc w hotelu lub poniesiesz inne nieprzewidziane koszty związane z problemami podczas podróży lotniczej, należy Ci się zwrot kosztów. Zazwyczaj trzeba przedstawić dokumentację zdarzenia oraz pokwitowania poniesionych wydatków.
W innych częściach świata, np. w UE, pasażerowie mogą również złożyć wniosek o odszkodowanie za szkody emocjonalne. Rozróżnienia te są rozpatrywane indywidualnie dla każdego przypadku. W tego typu sprawach zalecamy zasięgnięcie porady specjalisty. AirHelp obecnie nie zajmuje się takimi wnioskami.
Co oto jest artykuł 19 konwencji montrealskiej?
Artykuł 19 konwencji montrealskiej stanowi, że linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za „szkody spowodowane opóźnieniem w przewozie lotniczym pasażerów, bagażu…”, chyba że udowodnią, iż podjęły„wszelkie uzasadnione działania”w celu uniknięcia zakłóceń. Mówiąc prostym językiem:
Opóźniony lot? Może Ci przysługiwać wyrównanie rzeczywistych strat finansowych – kosztów hotelu, posiłków, spóźnienia na lot przesiadkowy – do wysokości 7850 €.
Twój lot został odwołany? Ta sama zasada obowiązuje, jeśli odwołanie lotu było spowodowane przyczynami leżącymi po stronie linii lotniczych (np. brakiem personelu, problemami technicznymi).
Problemy z bagażem: artykuł 19 ma również zastosowanie do bagaży opóźnionych, zagubionych lub uszkodzonych.
Konwencja montrealska ma zastosowanie do wszystkich lotów międzynarodowych między krajami i terytoriami, które przestrzegają tych przepisów. Obecnie przestrzega ich ponad 140 krajów i terytoriów.
Stany Zjednoczone, Kanada, Meksyk i wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej uznają tę konwencję. To samo robi większość państw członkowskich ONZ. Oznacza to, że korzystają z nich prawie wszystkie główne rynki lotnicze.
Wnioski o odszkodowanie za problemy z bagażem zgodnie z konwencją montrealską
Konwencja montrealska jest niezwykle przydatna, ponieważ gwarantuje możliwość składania wniosków o zwrot kosztów w przypadku wszelkich problemów związanych z bagażem, w tym opóźnienia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu.
Zgodnie z postanowieniami konwencji, jeśli problem wystąpił w czasie, gdy bagaż znajdował się pod opieką linii lotniczych, pasażerowie mogą składać wnioski o zwrot kosztów w wysokości do 1900 €.
Należy pamiętać, że w przypadku niektórych wniosków dotyczących bagażu obowiązują ścisłe terminy. Jeśli więc Twój bagaż nie dotarł w przewidzianym terminie lub jest poważnie uszkodzony, należy niezwłocznie poinformować o tym linię lotniczą, najlepiej jeszcze na lotnisku.
Bagaż uznaje się za zagubiony, jeśli linie lotnicze nie są w stanie wskazać Ci jego lokalizacji. Lokalizacja bagażu opóźnionego teoretycznie jest znana, ale nie dotarł on jeszcze do celu podróży.
Zgodnie z konwencją montrealską bagaż opóźniony jest automatycznie traktowany jak zagubiony po upływie 21 dni. W obu przypadkach należy jak najszybciej poinformować o tym linie lotnicze, najlepiej na lotnisku.
Ile pieniędzy mogę otrzymać?
Konwencja montrealska nie określa wysokości odszkodowania w przypadku opóźnień lub odwołania lotów. Pozwala natomiast pasażerom składać wnioski o odszkodowanie.
Oznacza to, że konieczne jest zachowanie wszystkich paragonów, aby udowodnić, na co zostały wydane pieniądze.
Jeśli więc stracisz przedpłaconą rezerwacje, staniesz przed koniecznością zapłaty za dodatkową noc w hotelu lub poniesienia innych nieprzewidzianych wydatków z powodu problemów związanych z podróżą lotniczą, możesz otrzymać zwrot kosztów, ale maksymalnie do kwoty 7850 €.
| Odszkodowanie | Limit wniosku |
|---|---|
| Uszkodzenie ciała lub śmierć | Do 200 000 $ |
| Wyrównanie szkód – koszty wynikające z zakłóconych lotów (w UE mogą obejmować szkody emocjonalne) | Do 7850 € |
| Zastąpienie bagaży zagubionych, opóźnionych lub uszkodzonych | Do 1900 € |
Uwaga: Kwoty odszkodowań są określone w konwencji montrealskiej w formie specjalnych praw ciągnienia (SDR) – jednostki rozliczeniowej zdefiniowanej przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Oznacza to, że podane przez nas kwoty będą się nieznacznie różnić zależnie od aktualnych kursów wymiany walut.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za uszkodzony, zagubiony lub opóźniony bagaż, prosimy o jak najszybsze zgłoszenie tego faktu, ponieważ konwencja montrealska przewiduje w takich przypadkach ścisłe terminy.
Wnioski dotyczące uszkodzonego bagażu należy zgłaszać w ciągu 7 dni, a wnioski dotyczące bagażu opóźnionego składane na podstawie konwencji montrealskiej należy zgłaszać w ciągu 21 dni. Bagaż zaginiony przez dłużej niż 21 dni uznaje się za utracony, co oznacza, że masz 2 lata na złożenie wniosku.
W pozostałych przypadkach można złożyć wniosek o odszkodowanie w ciągu 2 lat od zakłócenia lotu. Jednakże zdecydowanie zalecamy, aby złożyć wniosek jak najszybciej po wystąpieniu zdarzenia.
| Problem | Czas na złożenie wniosku |
|---|---|
| Opóźnienie lotu | 2 lata |
| Uszkodzony bagaż | 7 dni |
| Opóźniony bagaż | 21 dni |
| Zagubiony bagaż | 2 lata |
Okoliczności nadzwyczajne (zwane również siłą wyższą) to sytuacje, w których linie lotnicze nie ponoszą winy za opóźnienie i w związku z tym nie muszą wypłacać odszkodowania.
Przykłady okoliczności nadzwyczajnych to między innymi:
Poważne problemy z pogodą
Zagrożenia dla bezpieczeństwa
Niepokoje polityczne
Strajki pracowników lotniska lub kontroli ruchu lotniczego
Należy podkreślić, że również w tych przypadkach linie lotnicze muszą wykazać, że podjęły uzasadnione działania, aby zapobiec opóźnieniom lub odwołaniom lotów. Na przykład jeśli opóźnienie było spowodowane złymi warunkami atmosferycznymi, ale inne linie lotnicze odpowiednio przygotowały się na taką sytuację i były w stanie zapobiec znacznemu opóźnieniu, nadal masz prawo do wniosku.
Jak złożyć wniosek na podstawie konwencji montrealskiej
W przeciwieństwie do innych rodzajów wniosków dotyczących praw pasażerów wnioski dotyczące bagażu muszą być zgłaszane na lotnisku. Nie opuszczaj lotniska bez zgłoszenia w punkcie obsługi zagubionego bagażu!
W przypadku uszkodzenia lub zagubienia bagażu należy wypełnić raport nieprawidłowości bagażowej (PIR)/zgłoszenie zagubienia w ciągu 7 dni od zdarzenia. Następnie zachowaj paragony za wszystko, co musisz ponownie kupić. Jeśli Twój bagaż zaginie na 21 dni, ale po odnalezieniu okaże się uszkodzony, należy w ciągu 7 dni wysłać do linii lotniczych nowy pisemny wniosek o odszkodowanie (załączając do niego dokumenty lotnicze, rachunki, dowody zakupu zamienników).
Niezwłocznie sprawdź, czy nie doszło do uszkodzeń, i zrób zdjęcia, które należy dołączyć do wniosku. Najlepiej mieć zdjęcia sprzed wylotu, które ułatwią uzasadnienie wniosku.
Raport nieprawidłowości bagażowej (PIR)
Karty pokładowe z numerem lotu
Numer kwitu bagażowego
Opis Twojego bagażu
Lista zawartości walizek
Zdjęcia uszkodzonego bagażu
Paragony za awaryjne zakupy
Ze względu na dodatkową pracę związaną z obsługą wniosków wynikających z konwencji montrealskiej obecnie możemy obsługiwać wyłącznie wnioski subskrybentów AirHelp+.
Szukamy innych sposobów, aby pomóc wszystkim pasażerom, w tym w zakresie reklamacji bagażowych i połączenia wniosków MC99 z naszą dotychczasową usługą uzyskiwania odszkodowania za lot.
Jeśli będziemy mogli przyjąć Twój wniosek, zajmiemy się całą resztą, w tym złożeniem dokumentów i wystąpieniem do sądu, jeśli zajdzie taka potrzeba. Nie pobieramy żadnych opłat z góry, więc płacisz nam tylko wtedy, gdy otrzymamy dla Ciebie pieniądze. Oto kilka informacji na temat naszych opłat.
Złożenie wniosku za naszym pośrednictwem oznacza, że nie musisz płacić pełnomocnikowi prawnemu za podjęcie się sprawy – i nie poniesiesz kosztów postępowania sądowego nawet jeśli sprawa zostanie przegrana!
Jesteśmy zespołem ponad 400 ekspertów prawnych, którzy z zaangażowaniem walczą o Twoje prawa pasażera lotniczego i uzyskanie należnych Ci pieniędzy, gdy linie lotnicze zawiodą!
Jesteśmy światowym liderem w branży odszkodowań lotniczych
253+ mln
lotów sprawdzonych w zeszłym roku
12+ mln
osób objęło swoje loty ochroną AirHelp+
3+ mln
pasażerów otrzymało odszkodowanie
60+
partnerstw z najbardziej znanymi markami usług turystycznych
Często zadawane pytania dotyczące konwencji montrealskiej
100 € w przypadku zakłócenia lotu
100 € za zagubiony lub opóźniony bagaż
Dostęp do saloniku lotniskowego w przypadku zakłócenia lotu
Brak opłat za uzyskanie odszkodowania
Specjalne całodobowe wsparcie ekspertów