Doskonała

225 022

recenzji w serwisie

Trustpilot

Odszkodowanie za lot w Arabii Saudyjskiej

Sprawdź odszkodowanie
Odszkodowanie za lot w Arabii Saudyjskiej

Uzyskaj odszkodowanie za zakłócenia lotu

  • Nawet do 600 € na osobę

  • Za opóźnioneodwołane loty oraz w wielu innych przypadkach

  • Sprawdź swój lot – to zajmie tylko 2 minuty

Odwołania, opóźnienia i przepełnienia lotów: jeżeli loty nie przebiegają zgodnie z planem, skorzystaj z pomocy AirHelp, aby poznać swoje prawa i złożyć wniosek o należne Ci odszkodowanie.


Kiedy można otrzymać odszkodowanie?

Zgodnie z saudyjskimi przepisami dotyczącymi praw pasażerów lotniczych pasażerowie kwalifikują się do odszkodowania z tytułu lotów krajowych i międzynarodowych, które zostały odwołane, opóźnione o ponad 3 godziny lub przepełnione, jeśli skutkuje to odmową wejścia na pokład. Prawo chroni Cię, jeśli:

  • Twój lot startuje z Arabii Saudyjskiej, niezależnie od tego, jakimi liniami lotniczymi lecisz.

  • lecisz do Arabii Saudyjskiej narodowymi liniami lotniczymi.

Na Twoje uprawnienia nie ma wpływu wiek, obywatelstwo ani to, czy bilet był objęty zniżką lub stanowił część pakietu turystycznego.


Kiedy i jak złożyć wniosek o odszkodowanie

  • Wszelkie wnioski należy zgłaszać do linii lotniczych w ciągu 60 dni.

  • Przewoźnik lotniczy musi udzielić pasażerom odpowiedzi w ciągu 14 dni i podać im szacowany czas rozpatrzenia oraz numer referencyjny wniosku.

  • W razie konieczności pasażerowie mogą składać wnioski i skargi do Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (GACA), podając numer referencyjny nadany przez linie lotnicze.

  • Jeśli linie lotnicze nie odpowiedzą w ciągu 14 dni, sprawa może trafić do sądu.

Procedura ta może wydawać się zniechęcająca, ale AirHelp jest w stanie sprawić, że będzie ona prosta i bezstresowa, zajmując się wszystkim za Ciebie.

W ciągu kilku minut bezpłatnie poinformujemy Cię, czy przysługuje Ci odszkodowanie. Złożenie wniosku za naszym pośrednictwem nie wiąże się z żadnym ryzykiem, ponieważ opłatę pobieramy wyłącznie w przypadku wygrania sprawy.


Jakie odszkodowanie Ci przysługuje?

Wysokość odszkodowania, które możesz otrzymać, zależy od tego, co stało się z Twoim lotem. Poniżej można zapoznać się z zasadami dotyczącymi typowych zakłóceń.

Warto również wiedzieć, że jeśli przysługuje Ci odszkodowanie, linie lotnicze mają obowiązek wypłacić je w ciągu 15 dni.

Odszkodowanie za odwołany lot

Jak długie było Twoje opóźnienie? Odszkodowania
Opóźnienie wynoszące 3–6 godzin 60 €
Ponad 6 godzin 180 €

Opóźnienie obliczone na podstawie tego, o ile Twoje przybycie na lotnisko docelowe było opóźnione w porównaniu z planowaną godziną przylotu. Jeśli lot się nie odbył, otrzymasz kwoty wskazane w tabeli dla odwołanego lotu.

Opóźniony lot?

Wszystkie linie

Wszystkie państwa

Nie wygrywasz, nie płacisz

Odszkodowanie za odwołany lot

Kiedy zawiadomiono Cię o odwołaniu? Odszkodowania
Wyprzedzenie 60 dni – 14 dni 50% wartości biletu (średnio 200 €)
Wyprzedzenie 14 dni – 24 godziny 75% wartości biletu (średnio 300 €)
Wyprzedzenie mniejsze niż 24 godziny 150% wartości biletu (średnio 600 €)

Otrzymasz to odszkodowanie, jeśli Twój lot był niemożliwy z powodu odwołania. Te pieniądze otrzymujeszoprócz zwrotu całości kosztów lotu!

Jeśli jednak linie lotnicze zapewniły Ci alternatywny lot i mimo odwołania lotu dotarłeś(-aś) do lotniska docelowego, otrzymasz kwotę odszkodowania wskazaną w tabeli dotyczącej opóźnionych lotów.

Odwołany lot?

Wszystkie linie

Wszystkie państwa

Nie wygrywasz, nie płacisz

Odszkodowanie za inne zakłócenia

Co się stało?Odszkodowania
Odmowa przyjęcia na pokładJeśli nie zaproponowano Ci lotu alternatywnego w ciągu 2 godzin 200% wartości biletu
Umieszczenie w klasie niższejPasażer akceptuje umieszczenie w klasie niższej 50% różnicy cen
Umieszczenie w klasie niższejPasażer prosi o rozwiązanie umowy 200% wartości biletu
Dodatkowa przerwa w podróżyJeśli zostały dodane po zakupie biletu100 € za każdy postój

Kiedy nie kwalifikujesz się do odszkodowania?

Powyższe kryteria nie mają zastosowania, jeśli odwołanie lub opóźnienie wynika z:

  • przyczyn związanych z bezpieczeństwem na podstawie zatwierdzonych raportów GACA;

  • siły wyższej.

Określenie, co stanowi siłę wyższą, należy do GACA, ale zazwyczaj jest to okoliczność niezwykła, nieprzewidywalna i nieunikniona.

Nawet w przypadkach, gdy linie lotnicze nie mają obowiązku wypłaty odszkodowania, powinny one na bieżąco informować pasażerów i zawiadamiać ich o odpowiednich zmianach oraz zapewnić im odpowiednią opiekę i wsparcie.

Kiedy więc kwalifikujesz się do odszkodowania?

  • Techniczna awaria samolotu

  • Warunki eksploatacji

  • Problemy z rozkładem lotów spowodowane przez przewoźników lotniczych lub ich pracowników

To tylko niektóre przyczyny zakłóceń, które nie są uznawane za siłę wyższą i w przypadku których pasażerowie mogą kwalifikować się do odszkodowania.


Jaką opiekę muszą zapewnić linie lotnicze?

Jeśli lot jest opóźniony o określony czas, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić Ci niezbędną opiekę i usługi. Jeśli nie zapewniono Ci opieki, kwalifikujesz się do odszkodowania.

Czas oczekiwaniaLinie lotnicze muszą zapewnićOdszkodowanie (w przypadku braku opieki)
1 godzinęNapoje bezalkoholowe i przekąskiok. 12 €
3 godzinyPosiłkiok. 36 €
6 godzinZakwaterowanie i transport do niegook. 600 €

W przypadku odwołania lotu, jeżeli pasażer znajduje się już na lotnisku, przewoźnik lotniczy jest również zobowiązany do znalezienia mu lotu alternatywnego.

Komu nie należy odmówić wejścia na pokład?

W przypadku takich zdarzeń jak przepełnienie lotu niektórym pasażerom nie powinno się odmówić wejścia na pokład. Są to:

  • Pasażerowie o specjalnych potrzebach

  • Pasażerowie z niepełnosprawnościami

  • Krewni pierwszego stopnia lub towarzyszący pracownicy domowi

  • Małoletni bez opieki

  • Grupy turystyczne

Ponadto pasażerowi nie powinno się odmówić wejścia na pokład, jeśli w tym samym locie dostępne jest miejsce w wyższej klasie. W takim przypadku linie lotnicze są zobowiązane do bezpłatnego umieszczenia pasażera w wyższej klasie.

Prawa pasażerów o specjalnych potrzebach

W przypadku odmowy wejścia pasażera o specjalnych potrzebach na pokład linie lotnicze muszą zapewnić lot bezpośredni lub pośredni do lotniska docelowego, zachowując zgodność z początkowo zaplanowaną godziną przylotu.

Jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład, a linie lotnicze nie podjęły odpowiednich działań, klient może złożyć wniosek o odszkodowanie w wysokości 200% wartości biletu w chwili zakupu.


Odbiór bagażu i przestój na płycie

W przypadku zagubienia, uszkodzenia lub opóźnienia bagażu przysługuje odszkodowanie:

  • jeśli bagaż dotrze następnego dnia: ok. 180 €

  • za każdy dodatkowy dzień: ok. 70 € (maksymalnie ~1900 €)

  • utrata lub uszkodzenie bagażu: ~1900 €

Jeśli bagaż nie dotrze w ciągu 21 dni, uznaje się go za zagubiony. Wniosek dotyczący bagażu można zgłosić w przypadku lotów do Arabii Saudyjskiej realizowanych przez zagranicznego przewoźnika lotniczego. Jeśli pasażer poinformuje linie lotnicze przed odprawą bagażu o wartościowych przedmiotach, korzystając z odpowiednich dokumentów, odszkodowanie zostanie obliczone zgodnie z wartością podaną w dokumencie.

W przypadku przestojów na płycie lotniska pasażerowie muszą stale mieć swobodny dostęp do toalet, odpowiedniej wentylacji i klimatyzacji, posiłków i napojów oraz środków komunikacji. Pasażerowie mają prawo do wyjścia z samolotu po 3 godzinach, chyba że istnieje powód, dla którego nie można im tego umożliwić. Jeśli pasażerowie nie chcą już lecieć, mogą również uznać lot za odwołany i złożyć wniosek o odpowiednie odszkodowanie.


Prawa pasażerów w Arabii Saudyjskiej

W Arabii Saudyjskiej pasażerowie są chronieni przez Departament Ochrony Klientów (CPD) Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (GACA). CPD odpowiada za przyjmowanie, rozpatrywanie i analizowanie skarg dotyczących przewoźników lotniczych, o ile sprawa mieści się w zakresie praw pasażerów lotniczych opisanych w regulaminie GACA.

Oznacza to, że istnieją przepisy zapewniające Ci bezpieczeństwo w przypadku zakłóceń lub wypadków podczas podróży lotniczych.

Przepisy GACA chronią te prawa pasażerów. Oznacza to, że jeśli linie lotnicze nie wywiązują się z umowy przewozu zawartej między liniami lotniczymi a pasażerem, pasażer ma prawo wnieść powództwo do właściwego sądu. Następnie sąd oceni zakres szkód i ustali wysokość odszkodowania.

Więcej praw pasażera do odkrycia:

Prawa pasażerów lotniczych