Odszkodowanie za lot w Arabii Saudyjskiej

Uzyskaj odszkodowanie za zakłócenia lotu
Nawet do 600 € na osobę
Za opóźnione i odwołane loty oraz w wielu innych przypadkach
Sprawdź swój lot – to zajmie tylko 2 minuty
Odwołania, opóźnienia i przepełnienia lotów: jeżeli loty nie przebiegają zgodnie z planem, skorzystaj z pomocy AirHelp, aby poznać swoje prawa i złożyć wniosek o należne Ci odszkodowanie.
Kiedy można otrzymać odszkodowanie?
Zgodnie z saudyjskimi przepisami dotyczącymi praw pasażerów lotniczych pasażerowie kwalifikują się do odszkodowania z tytułu lotów krajowych i międzynarodowych, które zostały odwołane, opóźnione o ponad 3 godziny lub przepełnione, jeśli skutkuje to odmową wejścia na pokład. Prawo chroni Cię, jeśli:
Twój lot startuje z Arabii Saudyjskiej, niezależnie od tego, jakimi liniami lotniczymi lecisz.
lecisz do Arabii Saudyjskiej narodowymi liniami lotniczymi.
Na Twoje uprawnienia nie ma wpływu wiek, obywatelstwo ani to, czy bilet był objęty zniżką lub stanowił część pakietu turystycznego.
Kiedy i jak złożyć wniosek o odszkodowanie
Wszelkie wnioski należy zgłaszać do linii lotniczych w ciągu 60 dni.
Przewoźnik lotniczy musi udzielić pasażerom odpowiedzi w ciągu 14 dni i podać im szacowany czas rozpatrzenia oraz numer referencyjny wniosku.
W razie konieczności pasażerowie mogą składać wnioski i skargi do Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (GACA), podając numer referencyjny nadany przez linie lotnicze.
Jeśli linie lotnicze nie odpowiedzą w ciągu 14 dni, sprawa może trafić do sądu.
Procedura ta może wydawać się zniechęcająca, ale AirHelp jest w stanie sprawić, że będzie ona prosta i bezstresowa, zajmując się wszystkim za Ciebie.
W ciągu kilku minut bezpłatnie poinformujemy Cię, czy przysługuje Ci odszkodowanie. Złożenie wniosku za naszym pośrednictwem nie wiąże się z żadnym ryzykiem, ponieważ opłatę pobieramy wyłącznie w przypadku wygrania sprawy.
Jakie odszkodowanie Ci przysługuje?
Wysokość odszkodowania, które możesz otrzymać, zależy od tego, co stało się z Twoim lotem. Poniżej można zapoznać się z zasadami dotyczącymi typowych zakłóceń.
Warto również wiedzieć, że jeśli przysługuje Ci odszkodowanie, linie lotnicze mają obowiązek wypłacić je w ciągu 15 dni.
Odszkodowanie za odwołany lot
| Jak długie było Twoje opóźnienie? | Odszkodowania |
|---|---|
| Opóźnienie wynoszące 3–6 godzin | 60 € |
| Ponad 6 godzin | 180 € |
Opóźnienie obliczone na podstawie tego, o ile Twoje przybycie na lotnisko docelowe było opóźnione w porównaniu z planowaną godziną przylotu. Jeśli lot się nie odbył, otrzymasz kwoty wskazane w tabeli dla odwołanego lotu.
Odszkodowanie za odwołany lot
| Kiedy zawiadomiono Cię o odwołaniu? | Odszkodowania |
|---|---|
| Wyprzedzenie 60 dni – 14 dni | 50% wartości biletu (średnio 200 €) |
| Wyprzedzenie 14 dni – 24 godziny | 75% wartości biletu (średnio 300 €) |
| Wyprzedzenie mniejsze niż 24 godziny | 150% wartości biletu (średnio 600 €) |
Otrzymasz to odszkodowanie, jeśli Twój lot był niemożliwy z powodu odwołania. Te pieniądze otrzymujeszoprócz zwrotu całości kosztów lotu!
Jeśli jednak linie lotnicze zapewniły Ci alternatywny lot i mimo odwołania lotu dotarłeś(-aś) do lotniska docelowego, otrzymasz kwotę odszkodowania wskazaną w tabeli dotyczącej opóźnionych lotów.
Odszkodowanie za inne zakłócenia
| Co się stało? | Odszkodowania | |
|---|---|---|
| Odmowa przyjęcia na pokład | Jeśli nie zaproponowano Ci lotu alternatywnego w ciągu 2 godzin | 200% wartości biletu |
| Umieszczenie w klasie niższej | Pasażer akceptuje umieszczenie w klasie niższej | 50% różnicy cen |
| Umieszczenie w klasie niższej | Pasażer prosi o rozwiązanie umowy | 200% wartości biletu |
| Dodatkowa przerwa w podróży | Jeśli zostały dodane po zakupie biletu | 100 € za każdy postój |
Kiedy nie kwalifikujesz się do odszkodowania?
Powyższe kryteria nie mają zastosowania, jeśli odwołanie lub opóźnienie wynika z:
przyczyn związanych z bezpieczeństwem na podstawie zatwierdzonych raportów GACA;
siły wyższej.
Określenie, co stanowi siłę wyższą, należy do GACA, ale zazwyczaj jest to okoliczność niezwykła, nieprzewidywalna i nieunikniona.
Nawet w przypadkach, gdy linie lotnicze nie mają obowiązku wypłaty odszkodowania, powinny one na bieżąco informować pasażerów i zawiadamiać ich o odpowiednich zmianach oraz zapewnić im odpowiednią opiekę i wsparcie.
Kiedy więc kwalifikujesz się do odszkodowania?
Techniczna awaria samolotu
Warunki eksploatacji
Problemy z rozkładem lotów spowodowane przez przewoźników lotniczych lub ich pracowników
To tylko niektóre przyczyny zakłóceń, które nie są uznawane za siłę wyższą i w przypadku których pasażerowie mogą kwalifikować się do odszkodowania.
Jaką opiekę muszą zapewnić linie lotnicze?
Jeśli lot jest opóźniony o określony czas, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić Ci niezbędną opiekę i usługi. Jeśli nie zapewniono Ci opieki, kwalifikujesz się do odszkodowania.
| Czas oczekiwania | Linie lotnicze muszą zapewnić | Odszkodowanie (w przypadku braku opieki) |
|---|---|---|
| 1 godzinę | Napoje bezalkoholowe i przekąski | ok. 12 € |
| 3 godziny | Posiłki | ok. 36 € |
| 6 godzin | Zakwaterowanie i transport do niego | ok. 600 € |
W przypadku odwołania lotu, jeżeli pasażer znajduje się już na lotnisku, przewoźnik lotniczy jest również zobowiązany do znalezienia mu lotu alternatywnego.
Komu nie należy odmówić wejścia na pokład?
W przypadku takich zdarzeń jak przepełnienie lotu niektórym pasażerom nie powinno się odmówić wejścia na pokład. Są to:
Pasażerowie o specjalnych potrzebach
Pasażerowie z niepełnosprawnościami
Krewni pierwszego stopnia lub towarzyszący pracownicy domowi
Małoletni bez opieki
Grupy turystyczne
Ponadto pasażerowi nie powinno się odmówić wejścia na pokład, jeśli w tym samym locie dostępne jest miejsce w wyższej klasie. W takim przypadku linie lotnicze są zobowiązane do bezpłatnego umieszczenia pasażera w wyższej klasie.
Prawa pasażerów o specjalnych potrzebach
W przypadku odmowy wejścia pasażera o specjalnych potrzebach na pokład linie lotnicze muszą zapewnić lot bezpośredni lub pośredni do lotniska docelowego, zachowując zgodność z początkowo zaplanowaną godziną przylotu.
Jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład, a linie lotnicze nie podjęły odpowiednich działań, klient może złożyć wniosek o odszkodowanie w wysokości 200% wartości biletu w chwili zakupu.
Odbiór bagażu i przestój na płycie
W przypadku zagubienia, uszkodzenia lub opóźnienia bagażu przysługuje odszkodowanie:
jeśli bagaż dotrze następnego dnia: ok. 180 €
za każdy dodatkowy dzień: ok. 70 € (maksymalnie ~1900 €)
utrata lub uszkodzenie bagażu: ~1900 €
Jeśli bagaż nie dotrze w ciągu 21 dni, uznaje się go za zagubiony. Wniosek dotyczący bagażu można zgłosić w przypadku lotów do Arabii Saudyjskiej realizowanych przez zagranicznego przewoźnika lotniczego. Jeśli pasażer poinformuje linie lotnicze przed odprawą bagażu o wartościowych przedmiotach, korzystając z odpowiednich dokumentów, odszkodowanie zostanie obliczone zgodnie z wartością podaną w dokumencie.
W przypadku przestojów na płycie lotniska pasażerowie muszą stale mieć swobodny dostęp do toalet, odpowiedniej wentylacji i klimatyzacji, posiłków i napojów oraz środków komunikacji. Pasażerowie mają prawo do wyjścia z samolotu po 3 godzinach, chyba że istnieje powód, dla którego nie można im tego umożliwić. Jeśli pasażerowie nie chcą już lecieć, mogą również uznać lot za odwołany i złożyć wniosek o odpowiednie odszkodowanie.
Prawa pasażerów w Arabii Saudyjskiej
W Arabii Saudyjskiej pasażerowie są chronieni przez Departament Ochrony Klientów (CPD) Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (GACA). CPD odpowiada za przyjmowanie, rozpatrywanie i analizowanie skarg dotyczących przewoźników lotniczych, o ile sprawa mieści się w zakresie praw pasażerów lotniczych opisanych w regulaminie GACA.
Oznacza to, że istnieją przepisy zapewniające Ci bezpieczeństwo w przypadku zakłóceń lub wypadków podczas podróży lotniczych.
Przepisy GACA chronią te prawa pasażerów. Oznacza to, że jeśli linie lotnicze nie wywiązują się z umowy przewozu zawartej między liniami lotniczymi a pasażerem, pasażer ma prawo wnieść powództwo do właściwego sądu. Następnie sąd oceni zakres szkód i ustali wysokość odszkodowania.