Tureckie przepisy dotyczące praw pasażerów lotniczych

Uzyskaj odszkodowanie za zakłócenia lotu
Nawet do 600 € na osobę
Za opóźnione i odwołane loty oraz w wielu innych przypadkach
Sprawdź swój lot – to zajmie tylko 2 minuty
Lecisz do Turcji, z Turcji lub w obrębie Turcji? W takim razie przysługują Ci prawa wynikające z tureckiego rozporządzenia w sprawie praw pasażerów lotniczych (SHY PASSENGER). Co to oznacza? Jeśli Twój lot zostanie odwołany, opóźniony lub spotkasz się z odmową wejścia na pokład, rozporządzenie to gwarantuje, że otrzymasz pomoc i mimo wszystko dotrzesz do lotniska docelowego. W przypadku niektórych odwołań, opóźnień lub odmów wejścia na pokład możesz również złożyć wniosek o odszkodowanie w wysokości do 600 € w lirach tureckich.
Jakie są prawa pasażerów lotniczych w Turcji?
Turecka Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego ustanawia zasady, których muszą przestrzegać wszystkie linie lotnicze obsługujące loty w Turcji. Obejmują one tureckie rozporządzenie w sprawie praw pasażerów lotniczych (SHY PASSENGER).
Podobnie jak w wielu innych krajach, przepisy te określają standardy traktowania pasażerów lotniczych. Gwarantują one, że w przypadku nieprzewidzianych opóźnień lotów linie lotnicze muszą zadbać o pasażerów, zapewniając im posiłki, napoje i zakwaterowanie. Określają one również odpowiedzialność linii lotniczych za dowiezienie pasażerów do końcowego celu podróży (lub wypłacenie pełnego i sprawiedliwego zwrotu środków) oraz przyznają pasażerom prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu lub odmowy wejścia na pokład.
Na prawa pasażerów lotniczych w Turcji duży wpływ wywiera europejskie rozporządzenie WE 261. Obejmują one podobne standardy odszkodowań oraz znaczną ochronę pasażerów.
Tureckie odszkodowanie za lot
Tureckie rozporządzenie w sprawie praw pasażerów lotniczych stanowi, że pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie w wysokości do 600 € za odwołanie lotu, opóźnienie przekraczające 3 godziny oraz odmowę wejścia na pokład.
Zgodnie z tureckimi przepisami możesz otrzymać następujące odszkodowanie:
| Loty krajowe | 100 € w lirach tureckich |
|---|---|
| Loty międzynarodowe poniżej 1500 km | 250 € w lirach tureckich |
| Loty międzynarodowe od 1500 km do 3500 km | 400 € w lirach tureckich |
| Loty międzynarodowe powyżej 3500 km | 600 € w lirach tureckich |
Przewodnik po prawach pasażerów lotniczych w Turcji
Kogo obejmują tureckie prawa pasażerów lotniczych?
Jakie sytuacje są objęte tureckimi prawami pasażerów lotniczych?
Czym jest siła wyższa i co to znaczy?
Jakie informacje muszą podawać linie lotnicze?
Jaką opiekę muszą zapewnić linie lotnicze zgodnie z prawem tureckim?
Czy otrzymasz lot zastępczy lub zwrot środków?
Co mówią tureckie przepisy o dzieciach podróżujących samodzielnie?
Kogo obejmują tureckie prawa pasażerów lotniczych?
Tureckie przepisy dotyczące ochrony pasażerów mają zastosowanie do wszystkich osób odlatujących z lotniska w Turcji, a także do wszystkich osób przylatujących na lotnisko w Turcji tureckimi liniami lotniczymi.
| Tureckie linie lotnicze | Każda inna linia lotnicza | |
|---|---|---|
| Loty odlatujące z lotniska w Turcji | Tak | Tak |
| Loty przylatujące na lotnisko w Turcji | Tak | Nie |
Twoje obywatelstwo, wiek i metoda zakupu biletu nie mają znaczenia. Tureckie prawa pasażerów mają zastosowanie do wszystkich. Wystarczy mieć potwierdzoną rezerwację i przestrzegać zasad linii lotniczych, takich jak przybycie na lotnisko i punktualna odprawa.
Jakie sytuacje są objęte tureckimi prawami pasażerów lotniczych?
Tureckie prawa pasażerów lotniczych mają zastosowanie do wszystkich następujących rodzajów zakłóceń lotów:
Odwołane loty
Jeśli linie lotnicze odwołają lot, zgodnie z tureckimi przepisami muszą one zaoferować Ci alternatywny lot do lotniska docelowego (lub zwrot środków, jeśli sobie tego życzysz), zapewnić Ci posiłki, napoje i zakwaterowanie odpowiednie do opóźnienia, a także wypłacić Ci odszkodowanie w wysokości do 600 € w lirach tureckich, jeśli lot został odwołany na mniej niż 2 tygodnie przed odlotem.
Odmowa przyjęcia na pokład
Tureckie prawa pasażerów lotniczych stanowią, że jeśli linie lotnicze przewidują, iż będą musiały odmówić niektórym pasażerom wejścia na pokład, muszą najpierw spróbować znaleźć ochotników, którzy zrezygnują ze swoich miejsc.
Jeśli żaden z pasażerów nie zgłosi się na ochotnika, linie lotnicze zasadniczo mogą wybrać, komu odmówią wejścia na pokład. Jeśli jesteś jednym z tych pechowych pasażerów, musisz wiedzieć, że: linie muszą zapewnić Ci alternatywny lot (lub zwrot środków w całości), opiekę (np. wyżywienie i zakwaterowanie) oraz odszkodowanie w wysokości równowartości 600 € w lirach tureckich.
Opóźnione loty
Podobnie jak bardzo podobne europejskie rozporządzenie WE 261, tureckie przepisy dotyczące praw pasażerów lotniczych zapewniają prawo do odszkodowania w przypadku opóźnień lotów.
Jeśli Twój lot do, z lub na terytorium Turcji miał opóźnienie, skorzystaj z naszego kalkulatora odszkodowań – poinformujemy Cię, czy możesz złożyć wniosek o odszkodowanie w wysokości do 600 € w lirach tureckich.
Tureckie prawo stanowi również, że pasażerowie, którzy doświadczają opóźnień lotów, muszą otrzymać opiekę w czasie trwania opóźnienia oraz mają możliwość rezygnacji z podróży i otrzymania zwrotu środków w całości, jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin.
Czym jest siła wyższa i co to znaczy?
Tureckie prawa pasażerów lotniczych rozróżniają zakłócenia spowodowane winą linii lotniczych i zakłócenia spowodowane siłą wyższą, czyli wyjątkowymi okolicznościami niezależnymi od linii lotniczych.
Przykłady siły wyższej:
Ekstremalne warunki atmosferyczne
Wybuch wulkanu
Wojny lub zagrożenia terrorystyczne
Jest to ważne, ponieważ jeśli opóźnienie lotu lub odmowa wejścia na pokład były spowodowane siłą wyższą, linie lotnicze nie mają obowiązku wypłaty odszkodowania, choć nadal są odpowiedzialne za zapewnienie Ci opieki i dalszego transportu.
Jakie informacje muszą podawać linie lotnicze?
Tureckie prawa pasażerów lotniczych stanowią, że linie lotnicze muszą wyeksponować przy stanowisku odprawy lub bramce wejściowej następujący tekst w języku angielskim i tureckim:
Proszę poprosić o tekst ze stanowiska odprawy lub bramki wejściowej, który określa Twoje prawa do usług zapewnianych Ci w przypadku odmowy wejścia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia wynoszącego co najmniej dwie godziny.
Ponadto, jeśli linie lotnicze odmówią Ci wejścia na pokład lub odwołają lot, mają obowiązek dostarczyć Cipisemne zawiadomienie zawierające również informacje o przysługującym Ci odszkodowaniu i pomocy.
Jaką opiekę muszą zapewnić linie lotnicze zgodnie z prawem tureckim?
W przypadku odwołania, przepełnienia lub opóźnienia lotu linie lotnicze mają obowiązek zapewnić Ci niezbędną opiekę do momentu rozpoczęcia podróży.
Przysługuje Ci:
w dowolnym momencie: komunikacja (2 rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile)
po 2–3 godzinach: gorące i zimne napoje
po 3–5 godzinach: posiłki (śniadanie lub obiad)
po ponad 5 godzinach: dodatkowe napoje, przekąski i posiłki odpowiednie do pory dnia
Jeśli opóźnienie lotu trwa całą noc, linie lotnicze muszą zapewnić Ci zakwaterowanie i transport, jeśli będzie to konieczne.
Należy pamiętać, że w przypadku opóźnień prawa te przysługują Ci dopiero po upływie określonego czasu opóźnienia:
| Długość lotu | Kiedy przysługuje Ci opieka |
|---|---|
| Loty krajowe i loty międzynarodowe poniżej 1500 km | Opóźnienia wynoszące 2 godziny lub więcej |
| Loty międzynarodowe od 1500 km do 3500 km | Opóźnienia wynoszące 3 godziny lub więcej |
| Loty międzynarodowe powyżej 3500 km | Opóźnienia wynoszące 4 godziny lub więcej |
Czy otrzymasz lot zastępczy lub zwrot środków?
Tak. Zgodnie z tureckimi prawami pasażerów lotniczych w każdym przypadku odwołania lotu lub odmowy wejścia na pokład przysługuje Ci zwrot środków lub alternatywny przewóz do lotniska docelowego.
Prawo określa następujące 3 opcje:
najwcześniejszy możliwy lot zastępczy
lot zastępczy w innym dogodnym dla Ciebie terminie
zwrot pierwotnej ceny biletu lotniczego w całości
Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, możesz zażądać zwrotu środków. Oznacza to jednak również, że rezygnujesz z tego lotu. Jeśli masz już za sobą pierwszy odcinek lotu łączonego, ale nie chcesz kontynuować podróży, zostanie Ci bezpłatnie zapewniony powrót do miejsca wylotu i otrzymasz zwrot środków.
Jakie prawa przysługują pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej lub specjalnych potrzebach zgodnie z tureckimi przepisami dotyczącymi praw pasażerów?
Przepisy stanowią, że linie lotnicze muszą traktować priorytetowo osoby o ograniczonej sprawności ruchowej oraz osoby (lub zarejestrowane psy przewodniki) im towarzyszące.
W przypadku zakłóceń takich jak odmowa wejścia na pokład, odwołanie lub opóźnienie osoby o ograniczonej sprawności ruchowej muszą jak najszybciej otrzymać przysługującą im pomoc.
Prawo stanowi również, że osobom z niepełnosprawnością wzroku należy zapewnić odpowiednie metody komunikacji.
Co mówią tureckie przepisy o dzieciach podróżujących samodzielnie?
Zgodnie z tureckimi prawami pasażerów lotniczych linie lotnicze muszą również traktować priorytetowo dzieci podróżujące samodzielnie. W przypadku zakłóceń dzieci muszą jak najszybciej otrzymać opiekę, do której mają prawo.
Co mówią tureckie prawa pasażerów lotniczych o umieszczeniu w klasie wyższej i umieszczeniu w klasie niższej?
Jeśli kiedykolwiek spotka Cię umieszczenie przez linie lotnicze w klasie wyższej, dobra wiadomość jest taka, że zgodnie z tureckimi prawami pasażerów lotniczych linia lotnicza nie może zażądać od Ciebie opłaty za to.
Z drugiej strony, jeśli z jakiegoś powodu linie lotnicze umieszczą Cię w klasie niższej, zgodnie z przepisami musisz otrzymać odszkodowanie. W takim przypadku linie lotnicze muszą wypłacić Ci różnicę ceny biletu (z dnia jego zakupu) oraz:
| Loty poniżej 1500 km | 30% ceny biletu |
|---|---|
| Loty od 1500 km do 3500 km | 50% ceny biletu |
| Loty powyżej 3500 km | 75% ceny biletu |
Co jeszcze mówią tureckie prawa pasażerów lotniczych?
Przepisy prawa jasno stanowią, że pasażerowie mają prawo do odszkodowania pieniężnego. Określają one, że linie lotnicze mogą wypłacić Ci odszkodowanie w gotówce, przelewem bankowym lub czekiem. Voucherami podróżnymi lub innymi usługami mogą zapłacić tylko jeżeli wyrazisz na to zgodę.
Kwoty wynikające z tureckich praw pasażerów lotniczych podane są w euro, a nie w lirach tureckich. Aby rozstrzygnąć spory dotyczące kursów walut, prawo stanowi, że należy stosować kurs wymiany Banku Centralnego Republiki Tureckiej obowiązujący w dniu zakupu biletu.
Przepisy uznają, że możesz złożyć wniosek o odszkodowanie na podstawie innych przepisów prawa, oraz określają, że tureckie prawa pasażerów lotniczych nie mają wpływu na Twoje prawa do odszkodowania wynikającego z innych przepisów prawa lub należnego od innych odpowiedzialnych stron. Nie oznacza to jednak, że możesz dwukrotnie złożyć wniosek o odszkodowanie od linii lotniczych! Przepisy stanowią również, że kwota odszkodowania, o które złożono wniosek gdzie indziej, może zostać odliczona od kwoty, o którą złożono wniosek na podstawie tureckich praw pasażerów lotniczych.
Aby uniknąć niejasności dotyczących długości lotu, rozporządzenie stanowi, że odległość należy obliczać metodą wielkiego koła.
Przepisy podkreślają również znaczenie dostarczania przez linie lotnicze pasażerów w każdym przypadku do uzgodnionego lotniska docelowego. Jeśli więc Twój lot będzie musiał zmienić miejsce docelowe (nie martw się – zdarza się to rzadko i zazwyczaj tylko z powodu siły wyższej), linie lotnicze są zawsze odpowiedzialne za przetransportowanie Ciebie i Twoich współpasażerów do pierwotnego lotniska docelowego.
Jak złożyć wniosek na podstawie tureckich praw pasażerów lotniczych?
Jeśli uważasz, że zgodnie z tureckim prawem przysługuje Ci odszkodowanie, możesz ubiegać się o nie bezpośrednio u linii lotniczej.
Jest też inne rozwiązanie: AirHelp może zająć się Twoim wnioskiem, aby oszczędzić Ci kłopotów. Sprawdzimy Twój lot pod kątem wielu praw pasażerów lotniczych, w tym tureckich, i będziemy prowadzić sprawę zgodnie z przepisami, które dają Ci największą szansę na pomyślne rozpatrzenie wniosku i uzyskanie sprawiedliwego odszkodowania.
Zastrzeżenie:
Dokładamy wszelkich starań, aby dokładnie i w prosty sposób wyjaśnić Ci prawa pasażerów lotniczych, jednak nie możemy zagwarantować, że nasze informacje są zawsze wolne od błędów i aktualne. Należy pamiętać, że nasze wyjaśnienia nie stanowią porady prawnej.