Czy za lot czarterowy należy się odszkodowanie?

Doskonała

228 182

recenzji w serwisie

Trustpilot

Czy za lot czarterowy należy się odszkodowanie?

Autor: Ada Kozłowska・Ostatnia aktualizacja: 19 sierpnia 2025

Opóźniony lot czarterowy może zepsuć początek lub koniec nawet najbardziej udanych wakacji. Długie oczekiwanie na lotnisku wiąże się najczęściej ze stresem oraz innymi nie dogodnościami. Sprawdź, czy w takiej sytuacji masz prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Poznaj najważniejsze przepisy dotyczące kwestii odpowiedzialności operatorów lotniczych obsługujących także loty czarterowe.

Opóźnienie lotu czarterowego a prawa pasażerów w skrócie

  • Loty czarterowe obsługują przede wszystkim najpopularniejsze trasy turystyczne i są organizowane m.in. przez biura podróży.

  • Prawa pasażerów także lotów czarterowych są określone Rozporządzeniem WE261/2004.

  • W przypadku dotarcia do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych.

  • Wysokość odszkodowania to od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.

  • W celu otrzymania odszkodowania należy złożyć wniosek wraz z załącznikami do linii lotniczych.

Co to jest lot czarterowy?

Loty czarterowe to połączenia lotnicze organizowane przez biura podróży oraz touroperatorów. Odbywają się one nieregularnie i służą przede wszystkim do obsługi najbardziej popularnych kierunków turystycznych. Trasy oraz terminy takich połączeń są dopasowywane do potrzeb organizatora konkretnego wyjazdu. Bilety na takie loty najczęściej są sprzedawane w pakietach razem z transferami oraz pobytem w hotelu.

Jakie prawa mają pasażerowie lotów czarterowych? - Rozporządzenie WE261/2004

Prawa pasażerów linii lotniczych są regulowane m.in. Rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zawiera ono regulacje dotyczące m.in. odszkodowań dla osób, którym odmówiono wejścia na pokład samolotu w związku z overbookingiem (jest to sytuacja, gdy linia lotnicza sprzedaje więcej biletów niż miejsc, którymi dysponuje – w przypadku lotów czarterowych zdarza się to bardzo rzadko), a także tych, których loty zostały odwołane lub poważnie opóźnione.

Rozporządzenie to określa obowiązki przewoźnika. Musi on zapewnić napoje oraz posiłki w ilości właściwie dopasowanej do czasu oczekiwania oraz dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne (lub przesyłki faksowe bądź mailowe) jeśli lot zostanie opóźniony od planowanego startu o:

  • 2 lub więcej godzin w przypadku tras o długości do 1 500 km,

  • 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1 500 km, a także wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 km,

  • 4 lub więcej godzin w przypadku pozostałych lotów.

Jeżeli odlot odbędzie się przynajmniej dzień po planowanym terminie, pasażerowie mają prawo do skorzystania z darmowego noclegu w hotelu oraz bezpłatnego transferu.

W przypadku, gdy lot czarterowy jest opóźniony o więcej niż 5 godzin, przysługuje także prawo zwrotu pełnej ceny biletu lub skorzystanie z innego zaproponowanego połączenia. Jeżeli dotrzesz do miejsca docelowego o minimum 3 godziny później, niż było to pierwotnie przewidziane, masz prawo do odszkodowania od linii lotniczych.

Ile dostanę rekompensaty za opóźniony lub anulowany lot czarterem?

Wysokość odszkodowania za opóźniony lub anulowany lot czarterem wynosi od 250 do 600 euro. Dokładna kwota rekompensaty jest uzależniona od długości trasy:

  • 250 euro – w przypadku lotów o długości do 1 500 km;

  • 400 euro – w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km i innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 km;

  • 600 euro – dla pozostałych lotów.

Przewoźnik może obniżyć wysokość odszkodowania o 50%, jeśli zaproponuje alternatywne połączenie, które nie będzie przekraczało pierwotnego czasu przylotu o więcej niż 2 godziny w przypadku tras do 1 500 km, 3 godzin dla połączeń na dystansie 1 500 – 3 500 km oraz 4 godzin dla lotów powyżej 3 500 km.

Dlaczego loty czarterowe bywają opóźnione? Najczęstsze przyczyny

Nawet mimo najlepiej zorganizowanej wycieczki przez biuro podróży może okazać się, że wylot będzie opóźniony. Najczęściej powodem takiej sytuacji są problemy techniczne z samolotem czy operacyjne danej linii (np. strajki obsługi naziemnej). Może zdarzyć się także, że opóźnienie wynika z niekorzystnych warunków pogodowych uniemożliwiających start lub lądowanie.

Pamiętaj, że odszkodowanie należy się wyłącznie w przypadku zakłócenia lotu niewynikającego z nadzwyczajnych okoliczności. Rozporządzenie wśród nich wymienia m.in. ukryte wady samolotu mogące negatywnie wpływać na bezpieczeństwo czy klęski żywiołowe.

Linie lotnicze obsługujące czartery bardzo często powołują się na nadzwyczajne okoliczności, aby uniknąć odpowiedzialności za opóźnienie. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy AirHelp. Nasi specjaliści to zespół doświadczonych ekspertów, którzy chętnie pomogą ci w uzyskaniu odszkodowania za opóźniony lot.

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie? Instrukcja krok po kroku

Jeśli chcesz ubiegać się o rekompensatę od linii lotniczych, musisz złożyć reklamację. W przypadku większości operatorów jest to możliwe za pośrednictwem ich stron internetowych. Zanim jednak przejdziesz do wypełniania wniosku, przygotuj dokumenty podróży (bilet, kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji). Warto także zwrócić się bezpośrednio do linii lotniczych o dostarczenie pisemnych informacji na temat przyczyn opóźnienia. Będą one dowodem przy ubieganiu się o odszkodowanie.

Nie chcesz samodzielnie zajmować się ubieganiem o odszkodowanie? Skorzystaj z naszych usług! Na stronie AirHelp znajdziesz formularz, który musisz wypełnić. W pierwszej kolejności podaj:

  • miejsce wylotu,

  • lotnisko docelowe,

  • datę podróży,

  • nazwę operatora lotniczego

  • numer lotu.

Wybierz odpowiedni rodzaj zakłócenia, a w przypadku opóźnienia wskaż, ile ono wyniosło. Dołącz dokumenty potwierdzające to, że byłeś pasażerem danego lotu m.in. kartę pokładową. Zajmiemy się wszystkimi formalnościami, aby zwiększyć twoje szanse na otrzymanie odszkodowania.

79% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze porady i wskazówki w swojej skrzynce odbiorczej.

Przekaż znajomym!