
Dlaczego loty się opóźniają? 6 najczęstszych przyczyn
Regulacje prawne dotyczące pasażerów lotniczych są nie tylko liczne, ale także niejasne. Wiemy, że istnieją, nie wiemy jednak czego dokładnie dotyczą, a nawet jeśli wiedzę taka posiadamy, rzadko ktokolwiek z nas ma w sobie na tyle siły by wyegzekwować odszkodowanie za nieprawidłowo zrealizowaną usługę. Warto znać przyczyny opóźnienia lotów, żeby móc dochodzić swoich praw.
Tymczasem prawo jest bardzo przejrzyste, jeśli chodzi o odszkodowanie za odwołany lot bądź opóźniony lot. W europejskim ruchu lotniczym wszelkie odwołania lotów oraz opóźnienia powyżej 3 godzin wynikające z winy przewoźnika uprawniają podróżnych do uzyskania pieniężnej rekompensaty. Te same regulacje mają zastosowanie, gdy chcemy uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy.
Natomiast składając wniosek o odszkodowanie, dobrze jest znać przyczynę opóźnienia lotu, ponieważ niektóre przyczyny uniemożliwiają otrzymanie rekompensaty. Sprawa często może być trudna do określenia, a pasażer może dostawać niespójne informacje od linii lotniczej.
Przyczyny opóźnienia lotów - 6 najczęstszych przypadków
Problemy po stronie linii lotniczych
Przyczyną opóźnienia lotu lub nawet jego odwołania są okoliczności w ramach kontroli danej linii lotniczej. Zalicza się do nich następujące kwestie:
- problemy techniczne i konserwacyjne - można tu wyróżnić awarie systemów pokładowych, usterki silników czy problemy z podwoziem wymagające naprawy lub przeglądu,
- wydłużony czas sprzątania i przygotowania kabiny do lotu
- problemy z załadunkiem - jeśli dostarczenie bagaży pasażerów do samolotu będzie miało komplikacje, start samolotu może być opóźniony,
- problemy z załogą - piloci, stewardessy i stewardzi muszą mieć zapewniony odpowiedni czas odpoczynku, a nieprzewidziane sytuacje na lotnisku mogą spowodować konieczność zmiany załogi na dany lot.
- problemy z tankowaniem - można tu wyróżnić opóźnienie w dostawie paliwa do samolotu lub problemy techniczne związane z tankowaniem.
Jeśli opóźnienie lotu miało miejsce z powyższych powodów i trwało dłużej niż 3 godziny prawdopodobnie należy Ci się odszkodowanie za lot. Wypełnij bezpłatny formularz i sprawdź wysokość rekompensaty!
Złe warunki pogodowe
Zaistnienie trudnych warunków meteorologicznych (faktycznych lub prognozowanych) takich jak ulewne deszcze, zamiecie śnieżne, silne burze, gęste mgły, huragan i tornada, czy oblodzenia pasów startowych jest jedna z najczęstszych przyczyn opóźnień samolotów różnych linii lotniczych.
Krajowy system lotniczy
Czasami opóźnienia mogą wynikać z występowania ćwiczeń wojskowych, zwiększonego natężenia ruchu lotniczego, czy problemów z kontrolą ruchu lotniczego. Czynniki te mogą występować w skali krajowej lub międzynarodowej.
Opóźniony przylot samolotu
Jeden samolot wykonuje wiele kursów każdego dnia. Dlatego, jeśli poprzedni lot danego samolotu był opóźniony, następstwem może być opóźnienie kolejnego lotu tej maszyny.
Kwestie bezpieczeństwa
Jak wiadomo, w ruchu lotniczym bezpieczeństwo to priorytet. Opóźnienia lub odwołania lotów mogą być więc spowodowane różnego typu wydarzeniami na lotnisku, np:
- ewakuacją wszystkich osób przebywających na terminalu lub w hali odlotów,
- koniecznością ponownego wejścia na pokład samolotu z powodu naruszenia zasad bezpieczeństwa,
- niesprawnego sprzętu do kontroli i/lub długich kolejek w strefie skanowania,
- naruszenie przepisów na pokładzie samolotu przed startem.
Oczekiwanie na pasażerów z przesiadką
Loty z przesiadkami są obecnie normą. Niestety zdarza się, że w związku z opóźnieniem pierwszego lotu, pasażer może nie zdążyć na swój kolejny lot przesiadkowy.
W takiej sytuacji czasami linia lotnicza może zadecydować o poczekaniu na takiego pasażera, w związku z czym odlot samolotu może być opóźniony. Jednak zazwyczaj przy takiej decyzji, samolot może nadrobić w powietrzu stracony na lotnisku czas.
Po zapoznaniu się z powyższą listą, nasuwa się pytanie: kto podejmuje decyzję o tym, jaka przyczyna opóźnienia samolotu przekazywaną jest podróżnym na lotnisku? Okazuje się, że może to zrobić dowolny pracownik linii lotniczych, np. jeden z członków załogi personelu operacyjnego czy pracowników naziemnych.
Informacja o opóźnieniu przekazywana jest także w ramach systemu ACARS (system komunikacji ze statkami powietrznymi), który automatycznie przekazuje dane elektroniczne z samolotu na ziemię. Trzeba jednak pamiętać, że system ACARS rejestruje czas rozpoczęcia podróży nawet jeśli samolot oderwał się od ziemi tylko na kilka sekund po to, aby przez kolejne 5 godzin kołować lub stać na płycie lotniska.
Nie sugerujemy absolutnie, że linie lotnicze próbują oszukać pasażerów. Istnieje jednak potrzeba większej przejrzystości w odniesieniu do rzeczywistego powodu opóźnienia lub anulowania lotu lotu oraz lepszego informowania pasażera o tym, co powinien w takiej sytuacji zrobić.
Co robić, kiedy lot się opóźnia?
Nerwy pasażerów może ukoić już sama, informacja o przyczynie opóźnienia lotu, o ile będzie ona wiarygodna. Możliwość uzyskania rekompensaty pieniężnej, z pewnością także poprawi im nastrój.
Sprawdź, czy Twoje loty z ostatnich 3 lat kwalifikują się do wypłaty odszkodowania. Skorzystaj z bezpłatnego kalkulatora!
Więcej informacji o prawach pasażera oraz o procesie reklamacji lotu znajdziesz tutaj: Poznaj swoje prawa!.