
Voucher za opóźniony lub odwołany lot? Czy warto go przyjąć?
Opóźniony lub odwołany lot? To nie problem! Problemem są vouchery
Vouchery za opóźniony lub odwołany lot to niekoniecznie dobre rozwiązanie jak mogłoby się wydawać…
Lot może być opóźniony z winy linii lotniczej lub nie. To co powinno mieć znaczenie dla Ciebie – jako klienta – to sposób w jaki linie traktują podróżnych kiedy dochodzi do takiego zdarzenia.
Na pewno słyszałeś wiele historii o tym jak linie próbowały zrekompensować niedogodności pasażerów… ‘darmowa pizza dla wszystkich’ – to jeden z takich przykładów. A jak wiemy, niewiele osób jest w stanie odmówić dobrego kawałka pizzy ;) Prawda?
Linie lotnicze i vouchery za opóźniony lot: fałszywy przyjaciel?
Unijna regulacja WE261/2004 jasno mówi, że odszkodowanie powinno być wypłacane pasażerom w gotówce, przelewem bankowym lub w formie czeku, chyba że pasażer dobrowolnie zgodzi się przyjąć w zamian za to voucher lub talon.
Problem w tym, że niektórzy naprawdę kochają pizzę.
Uważajcie – bezrefleksyjne zaakceptowanie voucherów za odwołany lub opóźniony lot może kosztować Was…dużo pieniędzy.
Bez obaw. Rozwiązanie jest proste.
Do Ciebie należy decyzja czy zaakceptujesz voucher czy nie. Dane pokazują, że większość podróżnych wybiera je zamiast gotówki.
Warto jednak pamiętać o tym, że kiedy odmówisz propozycji złożonej przez linię będziesz mógł otrzymać przysługującą prawnie rekompensatę.
Większość podróżujących samolotami nie wie jakie ma prawa i jakie odszkodowanie im przysługuje, kiedy lot okaże się być problematyczny. Szacujemy, że pośród 8 milionów osób z całego świata uprawnionych do otrzymania odszkodowania, mniej niż 2% otrzyma należne pieniądze.
Jeśli Twój lot był anulowany lub opóźniony powyżej 3 godzin na lotnisku docelowym, zgodnie z obowiązującym prawem linia musi wypłacić Ci odszkodowanie od 250-600 euro na pasażera (wyobraź sobie, ile pizzy można za to kupić…)!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat odszkodowania przysługującego Ci z powodu opóźnionego lotu, zapoznaj się z informacjami zawartymi tutaj: opozniony lot odszkodowanie.
Poniżej opisujemy przykłady sytuacji, w których należy Ci się pieniężna rekompensata:
- Linia lotnicza jest zarejestrowana w EU lub lot rozpoczyna się na jednym z lotnisk EU
- Twój lot był odwołany/anulowany na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem
- Linia lotnicza jest w pełni odpowiedzialna za powstałe problemy – awaria techniczna, choroba pilota lub załogi. Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli przyczyną opóźnienia czy odwołania lotu była zła pogoda, strajk czy ataki terrorystyczne.
Przysługująca kwota odszkodowania zależy od kilku czynników, w tym długości lotu. Żeby dowiedzieć się więcej na temat kwot przysługującego odszkodowania, sprawdź nasze zestawienie.
Problematyczne loty zdarzają się, ale nie oznacza to, że musisz je akceptować.
FAQ
Czy otrzymam voucher jeśli, jeśli mój lot będzie opóźniony lub odwołany?
Linia lotnicza może zaoferować Ci voucher jako formę rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot. Jednak to jest decyzja pasażera, czy przyjmie voucher, czy zdecyduje się na rekompensatę pieniężną.
Czy otrzymam voucher na jedzenie i picie w przypadku opóźnienia lotu?
Tak, w przypadku opóźnienia lotu o co najmniej 2 godziny, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę, w tym vouchery na posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Jeśli linia lotnicza tego nie zrobi, zachowaj paragony, aby ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów.
Ile wynosi voucher za opóźniony lot?
Wartość vouchera w ramach rekompensaty za opóźniony lot jest ustalana indywidualnie dla danego pasażera przez linię lotniczą. Jego wartość może być większa niż przysługujące odszkodowanie za dany lot. Zgodnie z przepisami, odszkodowanie w formie gotówki, którego alternatywą jest voucher, wynosi od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu.
Kto wydaje voucher za opóźniony lot? Linia lotnicza czy lotnisko?
Za wydanie vouchera zawsze odpowiedzialna jest linia lotnicza, a nie lotnisko. A więc to właśnie do przedstawicieli linii obsługującej nasz lot należy się zwrócić po voucher lub odszkodowanie w gotówce.
Chcesz wiedzieć więcej? Zamiast wpisywać w wyszukiwarkę: jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot forum, złóż wniosek z pomocą AirHelp.
Może przysługiwać Ci nawet 600 euro odszkodowania jeśli Twoje loty w ciągu ostatnich 3 lat były opóźnione, odwołane lub odmówiono Ci wejścia na pokład.