AirHelp Score: Jak ocenialiśmy linie lotnicze?
Przedstawiamy kolejną odsłonę rankingu AirHelp Score! W edycji za rok 2024 naszego corocznego globalnego rankingu oceniliśmy 109 najbardziej znanych linii lotniczych na świecie, opierając się na danych z okresu od 1 stycznia do 31 października 2024 roku.
Jak obliczamy wynik? Zestawiamy wiele informacji – od danych dotyczących punktualności lotów po opinie klientów korzystających z usług linii lotniczych. Poza tym bierzemy pod uwagę podejście linii lotniczych w przypadku problemów z lotem.
Naszym celem jest stworzenie rankingu uwzględniającego najpopularniejsze i najbardziej znane linie lotnicze. Z listy ponad 800 linii lotniczych z całego świata wybraliśmy te najpopularniejsze, o największej liczbie obsługiwanych pasażerów. Niektóre linie nie zostały uwzględnione w rankingu ze względu na brak odpowiednich danych.
Aby ułatwić Ci zrozumienie ocen, poniżej przedstawiamy trzy wskaźniki, które składają się na ocenę linii w rankingu AirHelp Score.
Punktualność lotów
AirHelp ma jedną z najbardziej wiarygodnych i najdokładniejszych baz danych lotów na świecie. Pobraliśmy z niej dane dotyczące wszystkich lotów z okresu między 1 stycznia a 31 października 2024 roku i na tej podstawie obliczyliśmy, jaka część lotów konkretnych linii odbyła się punktualnie.
Punktualność lotów to 33,33% ostatecznej oceny
Co dokładnie oznacza „punktualność lotu”?
Za punktualny lot uznajemy taki, którego opóźnienie w stosunku do czasu przylotu podanego w rozkładzie nie przekracza 15 minut. Dla każdej linii obliczyliśmy, ile lotów było punktualnych, i określiliśmy ich procent. Im wyższa wartość procentowa punktualnych lotów, tym wyższa ocena. Na przykład ocena na poziomie 8,5 oznacza, że 85% lotów wylądowało punktualnie.
Co sprawia, że baza danych AirHelp jest tak wiarygodna?
AirHelp zbiera dane od różnych komercyjnych dostawców. Łączymy je, tworząc własną rozbudowaną bazę z informacjami dotyczącymi lotów.
Aby zapewnić jej jak najwyższą wiarygodność, porównujemy nasze statystyki z informacjami dostępnymi z różnych godnych zaufania źródeł, np. od agencji rządowych, z baz danych lotnisk, od podmiotów śledzących loty i instytucji przechowujących dane archiwalne.
Gdy trafiamy na jakiekolwiek rozbieżności, nie szacujemy średniej. Zamiast tego oceniamy źródła pod względem wiarygodności i za prawdziwe uznajemy dane z najbardziej zaufanego źródła.
Opinia klientów
Aby ocenić lotniska i linie lotnicze pod kątem jakości obsługi, poprosiliśmy o opinię osoby korzystające z ich usług. Przeprowadziliśmy setki ankiet, w których pytaliśmy pasażerów lotniczych z ponad 54 państw o ich odczucia, i zebraliśmy prawie 20 000 ocen linii lotniczych.
Pasażerowie oceniali linie lotnicze, którymi podróżowali ostatnio, biorąc pod uwagę pięć aspektów:
obsługa na pokładzie,
komfort lotu,
czystość samolotu,
serwowane jedzenie,
rozrywki na pokładzie.
Pasażerowie oceniali każdy z tych aspektów w skali od bardzo dobrej oceny do bardzo złej. Każdej z odpowiedzi przypisaliśmy odpowiednią wartość liczbową, a następnie obliczyliśmy średnią, aby uzyskać ostateczny wynik. Im wyższy wynik, tym lepiej wypadła linia we wszystkich ocenianych aspektach.
Opinia klientów to 33,33% oceny
Obsługa wniosków o odszkodowanie
Uważamy, że linie lotnicze należy oceniać nie tylko na podstawie tego, jak traktują swoich pasażerów w codziennych sytuacjach, ale także na podstawie tego, jak postępują, gdy pojawią się komplikacje. Mamy wyjątkowe rozeznanie w tej kwestii, dzięki własnym danym na temat tego, jak linie lotnicze obsługują wnioski klientów o odszkodowanie.
Wynik w tej kategorii uzyskujemy poprzez zsumowanie ocen kilku aspektów:
prawdopodobieństwa, że linia lotnicza wypłaci odszkodowanie w przypadku zasadnego wniosku;
szybkości rozpatrywania wniosków oraz tego, czy wymagają one dodatkowych działań;
całkowitej liczby wniosków rozpatrywanych przez linię lotniczą.
Brane są pod uwagę obecne oraz wcześniejsze schematy działań stosowane w przypadku obsługi wniosków o odszkodowanie.
Im wyższy wynik, tym lepsza ocena linii lotniczych w powyższych kategoriach.
Obsługa wniosków o odszkodowanie to 33,33% oceny
Ostateczny wynik
Każda z powyższych kategorii ma równy udział w ogólnej ocenie linii lotniczych.
Czy wiesz, że możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony, odwołany lub przepełniony lot, od którego minęły nie więcej niż 3 lata? AirHelp zawsze pomoże i sprawdzi, czy należy Ci się odszkodowanie – szybko, łatwo i bez żadnego ryzyka!
85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.
O AirHelp pisano w: