Jak duże opóźnienia lotów odnotowano tego lata? Przyjrzyjmy się liczbom
Lato, jako czas wakacji szkolnych, słonecznych dni i spędzania czasu na świeżym powietrzu, jest porą roku, kiedy odbywa się najwięcej lotów. Zwiększony popyt na podróże lotnicze wiąże się też z większym ryzykiem wystąpienia opóźnień i odwołań lotów, ponieważ linie lotnicze i lotniska nie zawsze dają sobie radę z dużym wzrostem liczby pasażerów wylatujących na wymarzone wakacje.
Jak więc wypadło pod tym kątem lato 2024? Zebraliśmy szereg kluczowych danych z całego świata – począwszy od liczby pasażerów, których loty zostały zakłócone, po statystyki dotyczące punktualnych lotów i najbardziej obleganych tras. Dzięki temu możemy przedstawić kompleksowe podsumowanie zakłóceń lotów tego lata.
Zdecydowany wzrost liczby zakłóceń
Jaki jest najważniejszy wniosek? Zauważyliśmy zdecydowany wzrost liczby pasażerów, których lot był zakłócony. W samej Europie aż 110 milionów pasażerów (spośród łącznej liczby 285 milionów podróżujących samolotami) doświadczyło zakłócenia lotu. Oznacza to, że około 39% wszystkich pasażerów doświadczyło opóźnienia lub odwołania lotu – to najwyższy wynik od czasu pandemii.
Odkryliśmy też, że w porównaniu z poprzednimi latami wzrosła liczba poważnych opóźnień lotów – aż 2,2% pasażerów w Europie doświadczyło opóźnienia lotu o ponad 3 godziny.
Najważniejsze przyczyny
Jakie były przyczyny tego wzrostu liczby pasażerów, których loty były zakłócone?
Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że jak dotąd największe zakłócenia w tym roku spowodowała osławiona awaria systemów związana z oprogramowaniem CrowdStrike. Wadliwa aktualizacja zabezpieczeń spowodowała wówczas awarię milionów urządzeń z systemem Windows na całym świecie, co objęło również najważniejsze systemy używane przez linie lotnicze i lotniska. W wyniku tej niefortunnej sytuacji tysiące samolotów na całym świecie zostały uziemione, a na lotniskach zapanował chaos.
Inne znaczące zakłócenia były spowodowane przez niekorzystne warunki pogodowe w Szwajcarii i Norwegii 28 czerwca, które doprowadziły między innymi do zalania lotniska w Genewie. Odnotowano też problemy z kontrolą ruchu lotniczego w Norwegii, które wpłynęły na loty wielu europejskich linii lotniczych.
Z kolei w Stanach Zjednoczonych strajk mechaników WestJet od 28 do 30 czerwca przyczynił się do zakłócenia 47% lotów – był to drugi najgorszy dzień dla podróżujących samolotami w Ameryce Północnej, ustępujący tylko globalnej awarii związanej z oprogramowaniem CrowdStrike.
Najgorszy dzień pod względem zakłóceń lotów
Awaria związana z oprogramowaniem CrowdStrike była największą przyczyną zakłóceń lotów w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej i w dniu jej wystąpienia, czyli 19 lipca, zanotowano największą jak dotąd liczbę zakłóconych lotów. W Stanach Zjednoczonych zakłócenia lotów wówczas dotknęły 63% pasażerów, a w Europie – 55%.
Najgorsze miejsca wylotu i lotniska docelowe
Przyjrzeliśmy się wynikom dotyczącym liczby punktualnych lotów na lotniskach i odkryliśmy, że najgorszym miejscem wylotu była Kefalonia w Grecji – na tym lotnisku tylko 36% pasażerów wyleciało w podróż punktualnie. Z kolei najgorszym lotniskiem docelowym był Mauritius, gdzie punktualnie dotarły loty 34% pasażerów.
12,8 miliona pasażerów ma prawo do odszkodowania
Tegoroczne lato było jednym z najtrudniejszych sezonów dla podróżnych w ostatnich latach – zakłócenia na niespotykaną wcześniej skalę dotknęły miliony pasażerów na całym świecie. Nie dziwi więc fakt, że tylko tego lata aż 12,8 miliona pasażerów ma prawo do odszkodowania za zakłócony lot.
Bardziej szczegółowe informacje na temat zakłóceń lotów tego lata, w tym zakłóceń w poszczególnych krajach, znajdują się w naszym raporcie dotyczącym zakłóceń lotów latem 2024 r. Zachęcamy do zapoznania się z nim w całości
85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.
O AirHelp pisano w: